RIPPIKOULULAISTEN OSALLISUUS RIPPIKOULUJEN HARTAUKSISSA, JUMALANPALVELUKSISSA JA KONFIRMAATIOISSA: ”Me tehtiin se ihan itte!”
Salmesvuori, Anni (2019)
Salmesvuori, Anni
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905017109
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905017109
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Anni Salmesvuori
Rippikoululaisten osallisuus rippikoulujen hartauksissa, jumalanpalveluksissa ja konfirmaatioissa. ”Me tehtiin se ihan itte!”
65 sivua, 2 liitettä
Kevät 2019
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaalialan koulutusohjelma
Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyönohjaaja
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä kyselylomakkeen avulla aineisto Messukylän seurakunnan rippikoululaisilta ja vertailla sitä Kirkkohallituksen keräämään vastaavaan valtakunnalliseen aineistoon. Opinnäytetyössä koottiin ja vertailtiin nuorten kokemuksia osallisuudesta rippikoulujen jumalanpalveluksissa, hartauksissa ja konfirmaatioissa vuonna 2018. Yhteistyötahoina opinnäytetyössä toimivat Kirkkohallituksen Kasvatus- ja perheasianyksikkö sekä Messukylän seurakunta.
Kyselylomake Messukylän seurakunnan rippikoululaisille piti sisällään viisi väittämää ja viisi väittämiä tarkentavaa kysymystä. Merkittävimmiksi asioiksi jumalanpalvelus- ja hartauskokemusten taustalla nousivat mahdollisuus rauhoittua ja tunne yhteenkuuluvuudesta. Rippikoulun ennakkojakson jumalanpalveluskäynnit koettiin tapaamisista kaikkein tylsimpinä, mutta mahdollisuus tehdä jumalanpalveluksissa jotakin nähtiin hyvänä asiana. Rippikoulun hartaudet ja jumalanpalvelukset koettiin merkittävinä, koska niiden aiheisiin pystyi samaistumaan, ja niissä käsitellyt aiheet olivat nuorille ajankohtaisia. Rippikoulussa valmistellut ja toteutetut jumalanpalvelukset ja hartaudet toteutettiin usein pienryhmissä. Ryhmät toteuttivat lukuisia tehtäviä, joista useimmin mainittiin laulujen valitseminen, alttarin valmistaminen ja tekstien lukeminen. Konfirmaation valmistelussa yleisimmät tavat olla mukana olivat konfirmaatiolaulun harjoitteleminen ja esittäminen, musiikkien valitseminen, bändissä soittaminen sekä rukouksen tai saarnan valmisteleminen ja lukeminen.
Tutkimuksen mukaan rippikoululaiset kokivat osallisuutta jumalanpalveluksissa, hartauksissa ja konfirmaatioissa vuonna 2018 Messukylässä hieman useammin kuin valtakunnallisesti. Opinnäytetyö pitää sisällään ajatuksia, siitä, millä tavoin osallisuutta voitaisiin tulevaisuudessa vahvistaa entistäkin enemmän Suomen rippikouluissa.
Asiasanat:
hartaus, jumalanpalvelus, konfirmaatio, nuorten osallisuus, rippikoulu, Rippi-koulusuunnitelma 2017, spiritualiteetti
Anni Salmesvuori
Rippikoululaisten osallisuus rippikoulujen hartauksissa, jumalanpalveluksissa ja konfirmaatioissa. ”Me tehtiin se ihan itte!”
65 sivua, 2 liitettä
Kevät 2019
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaalialan koulutusohjelma
Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyönohjaaja
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä kyselylomakkeen avulla aineisto Messukylän seurakunnan rippikoululaisilta ja vertailla sitä Kirkkohallituksen keräämään vastaavaan valtakunnalliseen aineistoon. Opinnäytetyössä koottiin ja vertailtiin nuorten kokemuksia osallisuudesta rippikoulujen jumalanpalveluksissa, hartauksissa ja konfirmaatioissa vuonna 2018. Yhteistyötahoina opinnäytetyössä toimivat Kirkkohallituksen Kasvatus- ja perheasianyksikkö sekä Messukylän seurakunta.
Kyselylomake Messukylän seurakunnan rippikoululaisille piti sisällään viisi väittämää ja viisi väittämiä tarkentavaa kysymystä. Merkittävimmiksi asioiksi jumalanpalvelus- ja hartauskokemusten taustalla nousivat mahdollisuus rauhoittua ja tunne yhteenkuuluvuudesta. Rippikoulun ennakkojakson jumalanpalveluskäynnit koettiin tapaamisista kaikkein tylsimpinä, mutta mahdollisuus tehdä jumalanpalveluksissa jotakin nähtiin hyvänä asiana. Rippikoulun hartaudet ja jumalanpalvelukset koettiin merkittävinä, koska niiden aiheisiin pystyi samaistumaan, ja niissä käsitellyt aiheet olivat nuorille ajankohtaisia. Rippikoulussa valmistellut ja toteutetut jumalanpalvelukset ja hartaudet toteutettiin usein pienryhmissä. Ryhmät toteuttivat lukuisia tehtäviä, joista useimmin mainittiin laulujen valitseminen, alttarin valmistaminen ja tekstien lukeminen. Konfirmaation valmistelussa yleisimmät tavat olla mukana olivat konfirmaatiolaulun harjoitteleminen ja esittäminen, musiikkien valitseminen, bändissä soittaminen sekä rukouksen tai saarnan valmisteleminen ja lukeminen.
Tutkimuksen mukaan rippikoululaiset kokivat osallisuutta jumalanpalveluksissa, hartauksissa ja konfirmaatioissa vuonna 2018 Messukylässä hieman useammin kuin valtakunnallisesti. Opinnäytetyö pitää sisällään ajatuksia, siitä, millä tavoin osallisuutta voitaisiin tulevaisuudessa vahvistaa entistäkin enemmän Suomen rippikouluissa.
Asiasanat:
hartaus, jumalanpalvelus, konfirmaatio, nuorten osallisuus, rippikoulu, Rippi-koulusuunnitelma 2017, spiritualiteetti