Liukuporraskuilun louhinta ja lujitus
Seppelin, Oscar (2019)
Seppelin, Oscar
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905017042
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905017042
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin Kalliorakennus-Yhtiöt Oy:lle selvityksenä liukuporraskuilun louhinnan ja lujituksen vaiheista metroasematyömaan louhintaurakassa sekä haasteista niihin liittyen. Työllä pyrittiin selvittämään, mikä vaikutti työn kestoon ja mikä hidasti urakan etenemistä, mutta myös, mitä työn suunnittelussa tehdään urakan loppuun saattamiseksi.
Menetelmänä tässä työssä oli urakan ja yrityksen eri aikataulujen, pöytäkirjojen sekä suunnitelmien vertailu toisiinsa. Työmaan toimihenkilöitä haastateltiin ja omat kokemukset työ-maalta käytettiin myös hyväksi työn tekemisessä.
Liukuporraskuilu oli keskeisellä paikalla työmaalla ja louhinta sekä lujitus alueella vaikuttivat koko tunnelin töihin. Louhittava tila oli niin suuri, että louhinta ja lujitus jouduttiin tekemään monivaiheisena. Kattoperän louhinta ja lujitus hidastivat lattiaperän töiden aloitusta.
Tämän kokoinen urakka ja urakan osa on haastavaa suunnittelussa ja toteutuksessa, varsinkin kun liikkuvia osia on paljon työmaalla samaan aikaan. Tunnelilouhinnan suoraviivaisuus helpottaa sekä vaikeuttaa työn suunnittelua, kaikki työvaiheet vaikuttavat toisiinsa. Arvaamattomat työkoneiden rikkoutumiset saattavat seisauttaa työn ja etenemisen, ja menetetyn ajan takaisin ottaminen ei aina ole mahdollista eri syistä.
Työssä pohditaan urakan venymisen syitä ja esitetään kehitysehdotuksia, joita on työmaan toimihenkilöiden kanssa mietitty.
Menetelmänä tässä työssä oli urakan ja yrityksen eri aikataulujen, pöytäkirjojen sekä suunnitelmien vertailu toisiinsa. Työmaan toimihenkilöitä haastateltiin ja omat kokemukset työ-maalta käytettiin myös hyväksi työn tekemisessä.
Liukuporraskuilu oli keskeisellä paikalla työmaalla ja louhinta sekä lujitus alueella vaikuttivat koko tunnelin töihin. Louhittava tila oli niin suuri, että louhinta ja lujitus jouduttiin tekemään monivaiheisena. Kattoperän louhinta ja lujitus hidastivat lattiaperän töiden aloitusta.
Tämän kokoinen urakka ja urakan osa on haastavaa suunnittelussa ja toteutuksessa, varsinkin kun liikkuvia osia on paljon työmaalla samaan aikaan. Tunnelilouhinnan suoraviivaisuus helpottaa sekä vaikeuttaa työn suunnittelua, kaikki työvaiheet vaikuttavat toisiinsa. Arvaamattomat työkoneiden rikkoutumiset saattavat seisauttaa työn ja etenemisen, ja menetetyn ajan takaisin ottaminen ei aina ole mahdollista eri syistä.
Työssä pohditaan urakan venymisen syitä ja esitetään kehitysehdotuksia, joita on työmaan toimihenkilöiden kanssa mietitty.