Laadunhallinta muotoputki- ja sukkasujutusurakoissa
Leppänen, Pertti (2019)
Leppänen, Pertti
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904296330
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904296330
Tiivistelmä
Opinnäytetyö laadittiin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä HSY:lle, yhteistyössä Suomen kaivamattoman tekniikan yhdistys ry FiSTT:n kanssa.
HSY:llä on edessään tulevina vuosina erittäin suuri saneeraushaaste verkostojen lähestyessä teknisen käyttöikänsä loppua. Tästä johtuen perinteisten auki kaivamalla suoritettavien korjausinvestointien rinnalla tulee kaivamattomien korjausmenetelmien, kuten muotoputki- ja sukkasujutustekniikoiden hyödyntäminen kasvaa merkittävästi. Kyseisten menetelmien käytön kasvaessa on tärkeää kiinnittää huomiota laadunhallintaan, jotta toteutettavilla investoinneilla todella turvataan vesihuollon toimintavarmuus ja omaisuuden arvon säilyttäminen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli parantaa muotoputki- ja sukkasujutusurakoiden tilaajan laadunhallintaa. Tavoitteen toteutumiseksi opinnäytetyön yhteydessä tutkittiin, miten muotoputki- ja sukkasujutusurakoiden tilaajan laadunhallintaa suoritetaan Suomen kunnallisissa vesihuollon palveluita tuottavissa organisaatioissa. Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena, jossa tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoitujen haastatteluiden avulla. Tutkimusaineisto analysoitiin teemoittelun ja tyypittelyn avulla. Analyysien pohjalta määritettiin parannusehdotuksia tilaajan laadunhallinnalle. Opinnäytetyön perustieto kerättiin kotimaisella ja kansainvälisellä kirjallisuusselvityksellä ja niitä tukevilla täydentävillä asiantuntijahaastatteluilla. Opinnäytetyön ja tutkimuksen teon yhteydessä kirjattiin ylös useita mahdollisia jatkotutkimusaiheita ja kehitysehdotuksia. Esimerkkinä tilaajan laadunhallinnan parannusehdotuksista voidaan nostaa esiin se, että tilaajien tulisi pitää urakoiden päättyessä palautepalavereita tai suorittaa reflektointia, jossa käydään läpi tilaajan toiminta ja siinä esiin nousseet kehitettävät osa-alueet ja hyvin onnistuneet osa-alueet.
HSY:llä on edessään tulevina vuosina erittäin suuri saneeraushaaste verkostojen lähestyessä teknisen käyttöikänsä loppua. Tästä johtuen perinteisten auki kaivamalla suoritettavien korjausinvestointien rinnalla tulee kaivamattomien korjausmenetelmien, kuten muotoputki- ja sukkasujutustekniikoiden hyödyntäminen kasvaa merkittävästi. Kyseisten menetelmien käytön kasvaessa on tärkeää kiinnittää huomiota laadunhallintaan, jotta toteutettavilla investoinneilla todella turvataan vesihuollon toimintavarmuus ja omaisuuden arvon säilyttäminen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli parantaa muotoputki- ja sukkasujutusurakoiden tilaajan laadunhallintaa. Tavoitteen toteutumiseksi opinnäytetyön yhteydessä tutkittiin, miten muotoputki- ja sukkasujutusurakoiden tilaajan laadunhallintaa suoritetaan Suomen kunnallisissa vesihuollon palveluita tuottavissa organisaatioissa. Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena, jossa tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoitujen haastatteluiden avulla. Tutkimusaineisto analysoitiin teemoittelun ja tyypittelyn avulla. Analyysien pohjalta määritettiin parannusehdotuksia tilaajan laadunhallinnalle. Opinnäytetyön perustieto kerättiin kotimaisella ja kansainvälisellä kirjallisuusselvityksellä ja niitä tukevilla täydentävillä asiantuntijahaastatteluilla. Opinnäytetyön ja tutkimuksen teon yhteydessä kirjattiin ylös useita mahdollisia jatkotutkimusaiheita ja kehitysehdotuksia. Esimerkkinä tilaajan laadunhallinnan parannusehdotuksista voidaan nostaa esiin se, että tilaajien tulisi pitää urakoiden päättyessä palautepalavereita tai suorittaa reflektointia, jossa käydään läpi tilaajan toiminta ja siinä esiin nousseet kehitettävät osa-alueet ja hyvin onnistuneet osa-alueet.