Kartoitus suomalaisten sirkusopettajien käyttämistä opetusmenetelmistä lapsille ja nuorille
Thurén, Mari-Helen (2019)
Thurén, Mari-Helen
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904266133
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904266133
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni on kartoitus suomalaisten sirkusopettajien käyttämistä opetusmenetelmistä lapsille ja nuorille. Keskityn opinnäytetyössäni tarkastelemaan, minkälaisin tavoin sirkusopettaja voi opettaa ryhmälle uutta sirkustemppua. Tavoitteenani on kartoittaa eri opetusmenetelmien hyviä ja huonoja puolia. Pääaineistonani on sirkusopettajille teettämäni kyselyn vastaukset. Lisäksi teorialähteinä ovat liikuntakasvatuksen kirjat ja internetin artikkelit. Käytän apuna pohdinnoissa myös omia kokemuksiani sirkuksen oppimisesta ja opettamisesta.
Teoriapohjan osana tarkastelen oppimista ja motorista oppimista sirkuksen opettamisen näkökulmasta. Tämän jälkeen pohdin erilaisten opetusmenetelmien toimivuutta sirkuksessa ja vielä erikseen eri sirkuslajien näkökulmasta. Lopetan johtopäätöksiini siitä, että opetusmenetelmän valintaan vaikuttavat yllättävän monet seikat ja että opetusmenetelmiä olisi hyvä osata vaihdella.
Kartoituksestani minulle selventyi se, että sirkuksen opettaminen on monimuotoista työtä. Opetusmenetelmän valintaan vaikuttavat opettaja, kaikki oppilaat ja lisäksi ulkoiset tekijät kuten välineistö. Opinnäytetyöstäni kävi ilmi myös se, että opetusmenetelmiä tulisi vaihdella. Tämä perustuu oppilaiden erilaisiin oppimistyyleihin, oppilaan ja opettajan motivoimiseen ja muutosten, kuten opettajan loukkaantumisen, ennakoimiseen. This thesis is a study of the teaching methods that Finnish circus teachers use in teaching new circus technique to children and adolescents. The main source of information is an inquiry I made to Finnish circus teachers. Books and articles about physical education are my source of theory. In addition, I´m using my own experience of circus teaching and learning.
At first, the thesis introduces the basic concepts of learning and motor learning. After this I analyze the functionality of the most common teaching methods in circus and its disciplines. I conclude the thesis on the topic of choosing a teaching method, a decision influenced by multiple factors. I reason that the methods should be alternated.
This survey clarifies that circus teaching is a varied job. The teacher, the students and external factors like the equipment have an influence on choosing a teaching method. My thesis conveys that the teaching methods should be alternated. The claim is based on evidence suggesting that the students have different learning styles. In addition, the teaching method rotation keeps both the teachers and the students motivated and prepared against sudden changes, such as an injury.
Teoriapohjan osana tarkastelen oppimista ja motorista oppimista sirkuksen opettamisen näkökulmasta. Tämän jälkeen pohdin erilaisten opetusmenetelmien toimivuutta sirkuksessa ja vielä erikseen eri sirkuslajien näkökulmasta. Lopetan johtopäätöksiini siitä, että opetusmenetelmän valintaan vaikuttavat yllättävän monet seikat ja että opetusmenetelmiä olisi hyvä osata vaihdella.
Kartoituksestani minulle selventyi se, että sirkuksen opettaminen on monimuotoista työtä. Opetusmenetelmän valintaan vaikuttavat opettaja, kaikki oppilaat ja lisäksi ulkoiset tekijät kuten välineistö. Opinnäytetyöstäni kävi ilmi myös se, että opetusmenetelmiä tulisi vaihdella. Tämä perustuu oppilaiden erilaisiin oppimistyyleihin, oppilaan ja opettajan motivoimiseen ja muutosten, kuten opettajan loukkaantumisen, ennakoimiseen.
At first, the thesis introduces the basic concepts of learning and motor learning. After this I analyze the functionality of the most common teaching methods in circus and its disciplines. I conclude the thesis on the topic of choosing a teaching method, a decision influenced by multiple factors. I reason that the methods should be alternated.
This survey clarifies that circus teaching is a varied job. The teacher, the students and external factors like the equipment have an influence on choosing a teaching method. My thesis conveys that the teaching methods should be alternated. The claim is based on evidence suggesting that the students have different learning styles. In addition, the teaching method rotation keeps both the teachers and the students motivated and prepared against sudden changes, such as an injury.