Liikkumispalveluiden liiketoiminnan mallintaminen arvontuoton näkökulmasta
Hekkala, Katriina; Julin, Ville (2019)
Hekkala, Katriina
Julin, Ville
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904256012
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904256012
Tiivistelmä
Insinöörityön tavoitteena oli luoda liikkumispalveluiden liiketoiminnan mallintamiseen soveltuva Business Model Canvas ja työkalu, jolla korostetaan lisäarvon merkitystä. Inspiraatio insinöörityön aiheeseen kumpusi Perille Asti -hankkeesta, jonka tavoitteena on kehittää ja kokeilla uusia älykkäitä liikkumisratkaisuja pääkaupunkiseudulla. Tarkoituksena oli testata liiketoiminnan mallintamisen työkaluja Perille Asti -hankkeessa pilotoineella yrityksellä.
Työ aloitettiin perehtymällä uuteen liikkumispalvelutoimialaan ja sen nykytilaan haastattelemalla alan asiantuntijoita eri organisaatioista ja eri työtehtävistä. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina, koska kullakin haastateltavalla oli tietämystä juuri omiin työtehtäviin liittyen, ja ne saattoivat poiketa paljonkin toisistaan. Lisäksi haluttiin saada mahdollisimman kattava kokonaiskuva toimialasta.
Lähtökohtana liiketoiminnan mallintamiseen oli Osterwalderin Business Model Canvas, jota muokattiin liikkumispalveluille sopivammaksi. Johnsonin liiketoimintamallissa korostetaan lisäarvon tärkeyttä ja sen vuoksi luotiin työkalu, jolla yritys voi selventää omaa asiakkaille tuottamaansa lisäarvoa.
Mallin ja työkalun tekemisen jälkeen pidettiin työpaja, joka liittyi liikkumispalvelun lisäarvoa tuottaviin ominaisuuksiin. Sen jälkeen ominaisuuksien todenmukaisuutta ja toimintaperiaatteen toimivuutta testattiin hankkeessa mukana olleiden lähipiirissä. Liiketoiminnan mallintamista lisäarvotyökaluineen testattiin Perille Asti -hankkeessa pilotoineella yrityksellä, joka koki lisäarvon merkityksen tärkeäksi ja työkalun hyödylliseksi. Palautteen perusteella työkalua tulisi kuitenkin vielä kehittää.
Työ aloitettiin perehtymällä uuteen liikkumispalvelutoimialaan ja sen nykytilaan haastattelemalla alan asiantuntijoita eri organisaatioista ja eri työtehtävistä. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina, koska kullakin haastateltavalla oli tietämystä juuri omiin työtehtäviin liittyen, ja ne saattoivat poiketa paljonkin toisistaan. Lisäksi haluttiin saada mahdollisimman kattava kokonaiskuva toimialasta.
Lähtökohtana liiketoiminnan mallintamiseen oli Osterwalderin Business Model Canvas, jota muokattiin liikkumispalveluille sopivammaksi. Johnsonin liiketoimintamallissa korostetaan lisäarvon tärkeyttä ja sen vuoksi luotiin työkalu, jolla yritys voi selventää omaa asiakkaille tuottamaansa lisäarvoa.
Mallin ja työkalun tekemisen jälkeen pidettiin työpaja, joka liittyi liikkumispalvelun lisäarvoa tuottaviin ominaisuuksiin. Sen jälkeen ominaisuuksien todenmukaisuutta ja toimintaperiaatteen toimivuutta testattiin hankkeessa mukana olleiden lähipiirissä. Liiketoiminnan mallintamista lisäarvotyökaluineen testattiin Perille Asti -hankkeessa pilotoineella yrityksellä, joka koki lisäarvon merkityksen tärkeäksi ja työkalun hyödylliseksi. Palautteen perusteella työkalua tulisi kuitenkin vielä kehittää.