Hei asiakas, tiedätkö tarpeeksi? : Kyselytutkimus asiakkaille näöntutkimuksen tiedonsaannista
Lepp, Lii; Rauta, Annika; Salviander, Elina (2019)
Lepp, Lii
Rauta, Annika
Salviander, Elina
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904205616
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904205616
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, kokevatko asiakkaat saavansa riittävästi tietoa näkemiseen liittyen. Tavoitteena on antaa tietoa optisen alan toimijoille ja optikoille siitä, miten tyytyväisiä asiakkaat ovat näöntutkimuksen tiedonsaantiin. Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena erään optikkoliikeketjun asiakkaille. Kyselytutkimuksen perusta rakentui Optometrian Eettisen Neuvoston julkaiseman Hyvä näöntutkimuskäytäntö -ohjeistuksen pohjalta.
Teoriaosuudessa käsitellään asiakastyytyväisyyttä. Lisäksi siihen on koottu tietoa silmälasireseptistä, taittovirheistä ja silmien terveydentilasta. Teoriaosuuden pohjalta on koottu ohjeistus optikoille. Aineisto kerättiin sähköisesti keväällä 2019. Kyselylomaketta jaettiin satunnaisotannalla valittujen kymmenen myymälän asiakkaille. Kyselyyn vastasi 67 henkilöä. Kysely oli luotu struktuoiduilla kysymyksillä, ja lisäksi siinä oli avoimia kysymyksiä. Kyselyssä kartoitettiin, mitä tietoa asiakkaat olivat näöntutkimuksessa saaneet ja mistä he olisivat kaivanneet lisää tietoa. Tulokset analysoitiin Microsoft Excelin ja SPSS–ohjelmiston avulla.
Tulokset kertoivat asiakkaiden olevan suurelta osin tyytyväisiä. Kävi kuitenkin ilmi, että asiakas voi olla tyytyväinen, vaikka hän ei saisikaan kaikkea ohjeistusten mukaista tietoa. Voidaan päätellä, että asiakas ei välttämättä itse tiedä, mitä hänen kuuluisi tietää. Olettamuksena pidimme, että näöntutkimus koetaan liian niukaksi sekä pituudelta että tiedonsaanniltaan. Esiin ei noussut yhtä selvää selitettä sille, miksi toiset asiakkaat saavat enemmän tietoa kuin toiset. Eri ikäryhmät näöntutkimuksessa vaikuttavat kuitenkin tiedonantoon ja sen laajuuteen.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää muun muassa näönhuollonpalvelujen ja optikoiden toimintatapojen kehittämisessä. Kyselyn perusteella luotu optikon vinkkilista antaa näkökulmaa siihen, mitä näöntutkimukseen liittyvistä asioita olisi hyvä kertoa asiakkaalle.
Teoriaosuudessa käsitellään asiakastyytyväisyyttä. Lisäksi siihen on koottu tietoa silmälasireseptistä, taittovirheistä ja silmien terveydentilasta. Teoriaosuuden pohjalta on koottu ohjeistus optikoille. Aineisto kerättiin sähköisesti keväällä 2019. Kyselylomaketta jaettiin satunnaisotannalla valittujen kymmenen myymälän asiakkaille. Kyselyyn vastasi 67 henkilöä. Kysely oli luotu struktuoiduilla kysymyksillä, ja lisäksi siinä oli avoimia kysymyksiä. Kyselyssä kartoitettiin, mitä tietoa asiakkaat olivat näöntutkimuksessa saaneet ja mistä he olisivat kaivanneet lisää tietoa. Tulokset analysoitiin Microsoft Excelin ja SPSS–ohjelmiston avulla.
Tulokset kertoivat asiakkaiden olevan suurelta osin tyytyväisiä. Kävi kuitenkin ilmi, että asiakas voi olla tyytyväinen, vaikka hän ei saisikaan kaikkea ohjeistusten mukaista tietoa. Voidaan päätellä, että asiakas ei välttämättä itse tiedä, mitä hänen kuuluisi tietää. Olettamuksena pidimme, että näöntutkimus koetaan liian niukaksi sekä pituudelta että tiedonsaanniltaan. Esiin ei noussut yhtä selvää selitettä sille, miksi toiset asiakkaat saavat enemmän tietoa kuin toiset. Eri ikäryhmät näöntutkimuksessa vaikuttavat kuitenkin tiedonantoon ja sen laajuuteen.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää muun muassa näönhuollonpalvelujen ja optikoiden toimintatapojen kehittämisessä. Kyselyn perusteella luotu optikon vinkkilista antaa näkökulmaa siihen, mitä näöntutkimukseen liittyvistä asioita olisi hyvä kertoa asiakkaalle.