Kuvien pikkukirkko : Kuvilla elämään -materiaalin käyttö varhaiskasvatuksessa
Valli, Matilda (2019)
Valli, Matilda
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904195604
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904195604
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Valli Matilda
Kuvien pikkukirkko – Kuvilla elämään –materiaalin käyttö varhaiskasvatuksessa
64 sivua, 6 liitettä
Kevät 2019
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaalialan koulutusohjelma
Sosionomi (AMK)
varhaiskasvatuksen suuntautumisvaihtoehto, varhaiskasvatuksen opettajan virkakelpoisuus, varhaiskasvatuksen sosionomin virkakelpoisuus
Tämä opinnäytetyö toteutettiin kolmen pikkukirkko-hetken kautta Kankaanpään Taimitarha-päiväkodissa.
Opinnäytetyössä on hyödynnetty aiemmin toteutettua opinnäytetyötä Kuvilla elämään -visuaalinen virikemateriaali rippikoulun opetustuokioihin. Materiaali on ensisijaisesti suunniteltu rippikouluikäisten kanssa käytettäväksi, ja tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli nähdä, onko materiaalilla uutta annettavaa myös varhaiskasvatusikäisten lasten kanssa tai vaatiiko materiaali muokkaamista soveltuakseen myös varhaiskasvatukseen.
Työn tietotaustassa on hyödynnetty edellisestä opinnäytetyöstä tietotaustaa oppimisesta ja kuvien käytöstä. Uutena tietotausta-osuutena tähän työhön on tuotu näkökulmia varhaiskasvatuksesta.
Toiminnallinen kokeilu osoitti, että materiaali ei ole aivan sellaisenaan käytettävissä varhaiskasvatusikäisten lasten kanssa. Materiaali antaa kuitenkin hyvän pohjan, ja muokkaamalla kysymyksiä ja toiminnallisia osioita materiaalista saa käyttökelpoisen myös pienten lasten kanssa työskentelyyn.
Materiaali toimi apuna tarkkaavaisuuden suuntaamisessa ja mielenkiinnon herättäjänä lasten kanssa, mutta syvempää sisältöä pikkukirkko-hetkiin ei materiaalin avulla saatu. Alkuoletuksena oli, että pikkukirkko-hetket voisi rakentaa materiaalin pohjalta täysin, mutta toteuttaessa hetkiä selvisi, että materiaalin kuvat toimivat lähinnä taustakuvina kertomuksille.
Materiaalipaketin käyttöä voi työstää sopivammaksi varhaiskasvatukseen lisäämällä materiaalipakettiin enemmän yleisluontoisia maisemakuvia, joita voi hyödyntää taustakuvina lasten kanssa Raamatun kertomuksia kerrottaessa. Lisäksi kuvissa voisi esiintyä enemmän konkreettisuutta ja hahmoja, joita lasten on helpompi käsitellä ja ymmärtää. Lasten oli vaikea ymmärtää abstrakteja ja vertauskuvainnollisia asioita.
Asiasanat: kristillinen kasvatus, varhaiskasvatus, valokuva ABSTRACT
Valli Matilda
Using a visual material in childcare
64 pages, 6 appendices
Language: Finnish
Spring 2019
Diaconia University of Applied Sciences
Master’s Degree in Social Services
Option in Early Childhood Education and Care
Little church through pictures is a functional thesis that was executed by three Little Church moments in the Taimitarha kindergarden in Kankaanpää.
I have utilised my previous thesis Kuvilla elämään for this thesis. The material was primarily intended to be used with youngsters in confirmation camp. The idea of this thesis was to explore if the material can be used with children in kindergarden. In case the material isn’t suitable, what changes on the material have to be adapted for it to be applicable for kindergarden children.
In the theory part of this thesis I have utilised parts from my previous thesis considering learning and the theory behind pictures and analysing pictures. I have also written new theory about early child education and care.
The functional part thought me that the material isn’t applicable with small children on its own. The material gives a good functional asset to child education and specially religious education. You just need to modify the questions and functionality to be more suitable for children of under six years old.
The material was helpful for directing the attention of the children and for drawing their attention. In the beginning I thought that the material could help plan the religious education, but while testing the material I found out, that the pictures can mostly be used as backgrounds for the narrations of the Bible.
The utilisation of the material can be improved by adding more pictures of backgrounds to be used within children. The pictures could show more physical and concrete things such as animals and people, wich are easier to address and understand for children. I noticed, that it was difficult for the children to understand allegories and abstract things.
Keywords: Christian education, Early Childhood Education and Care, Picture
Valli Matilda
Kuvien pikkukirkko – Kuvilla elämään –materiaalin käyttö varhaiskasvatuksessa
64 sivua, 6 liitettä
Kevät 2019
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaalialan koulutusohjelma
Sosionomi (AMK)
varhaiskasvatuksen suuntautumisvaihtoehto, varhaiskasvatuksen opettajan virkakelpoisuus, varhaiskasvatuksen sosionomin virkakelpoisuus
Tämä opinnäytetyö toteutettiin kolmen pikkukirkko-hetken kautta Kankaanpään Taimitarha-päiväkodissa.
Opinnäytetyössä on hyödynnetty aiemmin toteutettua opinnäytetyötä Kuvilla elämään -visuaalinen virikemateriaali rippikoulun opetustuokioihin. Materiaali on ensisijaisesti suunniteltu rippikouluikäisten kanssa käytettäväksi, ja tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli nähdä, onko materiaalilla uutta annettavaa myös varhaiskasvatusikäisten lasten kanssa tai vaatiiko materiaali muokkaamista soveltuakseen myös varhaiskasvatukseen.
Työn tietotaustassa on hyödynnetty edellisestä opinnäytetyöstä tietotaustaa oppimisesta ja kuvien käytöstä. Uutena tietotausta-osuutena tähän työhön on tuotu näkökulmia varhaiskasvatuksesta.
Toiminnallinen kokeilu osoitti, että materiaali ei ole aivan sellaisenaan käytettävissä varhaiskasvatusikäisten lasten kanssa. Materiaali antaa kuitenkin hyvän pohjan, ja muokkaamalla kysymyksiä ja toiminnallisia osioita materiaalista saa käyttökelpoisen myös pienten lasten kanssa työskentelyyn.
Materiaali toimi apuna tarkkaavaisuuden suuntaamisessa ja mielenkiinnon herättäjänä lasten kanssa, mutta syvempää sisältöä pikkukirkko-hetkiin ei materiaalin avulla saatu. Alkuoletuksena oli, että pikkukirkko-hetket voisi rakentaa materiaalin pohjalta täysin, mutta toteuttaessa hetkiä selvisi, että materiaalin kuvat toimivat lähinnä taustakuvina kertomuksille.
Materiaalipaketin käyttöä voi työstää sopivammaksi varhaiskasvatukseen lisäämällä materiaalipakettiin enemmän yleisluontoisia maisemakuvia, joita voi hyödyntää taustakuvina lasten kanssa Raamatun kertomuksia kerrottaessa. Lisäksi kuvissa voisi esiintyä enemmän konkreettisuutta ja hahmoja, joita lasten on helpompi käsitellä ja ymmärtää. Lasten oli vaikea ymmärtää abstrakteja ja vertauskuvainnollisia asioita.
Asiasanat: kristillinen kasvatus, varhaiskasvatus, valokuva
Valli Matilda
Using a visual material in childcare
64 pages, 6 appendices
Language: Finnish
Spring 2019
Diaconia University of Applied Sciences
Master’s Degree in Social Services
Option in Early Childhood Education and Care
Little church through pictures is a functional thesis that was executed by three Little Church moments in the Taimitarha kindergarden in Kankaanpää.
I have utilised my previous thesis Kuvilla elämään for this thesis. The material was primarily intended to be used with youngsters in confirmation camp. The idea of this thesis was to explore if the material can be used with children in kindergarden. In case the material isn’t suitable, what changes on the material have to be adapted for it to be applicable for kindergarden children.
In the theory part of this thesis I have utilised parts from my previous thesis considering learning and the theory behind pictures and analysing pictures. I have also written new theory about early child education and care.
The functional part thought me that the material isn’t applicable with small children on its own. The material gives a good functional asset to child education and specially religious education. You just need to modify the questions and functionality to be more suitable for children of under six years old.
The material was helpful for directing the attention of the children and for drawing their attention. In the beginning I thought that the material could help plan the religious education, but while testing the material I found out, that the pictures can mostly be used as backgrounds for the narrations of the Bible.
The utilisation of the material can be improved by adding more pictures of backgrounds to be used within children. The pictures could show more physical and concrete things such as animals and people, wich are easier to address and understand for children. I noticed, that it was difficult for the children to understand allegories and abstract things.
Keywords: Christian education, Early Childhood Education and Care, Picture