Den fysiska aktivitetens inverkan på småbarn : En kvalitativ studie av den fysiska aktivitetens betydelse för barn och daghemspersonalens roll i skapandet av ett fysisk aktivt daghem
Lindell, Nathalie (2018)
Lindell, Nathalie
2018
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904185591
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904185591
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus on selvittää fyysisen aktiivisuuden vaikutus nykypäivän pieniin lapsiin, sekä päiväkotihenkilökunnan rooli fyysisesti aktiivisen ympäristön luomisessa päiväkodissa. Opinnäytetyön tutkimus on kvalitatiivinen jonka tarkoitus on tutkia päiväkotihenkilökunnan rooli fyysisesti aktiivisen päiväkodin luomisessa. Vastaajat
työskentelevät lasten kanssa iältään 3-6 vuotiaita.
Teoriaosa keskittyy enemmän siihen kuinka fyysinen aktiivisuus vaikuttaa lapsiin, kirjallisuuden sekä tieteellisten artikkelien kautta. Teoriaosa käsittelee kuinka fyysinen aktiivisuus vaikuttaa lapsiin eri alueilla elämässä, voimassaolevat suositukset ja kuinka inaktiivisuus vaikuttaa lapsiin.
Tulin siihen tulokseen että fyysisellä aktiivisuudella on iso positiivinen vaikutus lapsiin ja antaa lapselle etuja elämän monilla eri alueilla. Sekä että inaktiivisuudella ja paikallaistumisella on päinvastainen vaikutus. Kvalitatiivisissa haastatteluissa ilmeni että päiväkotihenkilökunta on tärkeässä roolissa kun tulee lasten fyysiseen aktiivisuuteen ja kuinka fyysinen aktiivisuus näkyy toiminnassa. Päiväkotihenkilökunnalla on positiivinen vaikutus lasten fyysiseen aktiivisuuteen.
työskentelevät lasten kanssa iältään 3-6 vuotiaita.
Teoriaosa keskittyy enemmän siihen kuinka fyysinen aktiivisuus vaikuttaa lapsiin, kirjallisuuden sekä tieteellisten artikkelien kautta. Teoriaosa käsittelee kuinka fyysinen aktiivisuus vaikuttaa lapsiin eri alueilla elämässä, voimassaolevat suositukset ja kuinka inaktiivisuus vaikuttaa lapsiin.
Tulin siihen tulokseen että fyysisellä aktiivisuudella on iso positiivinen vaikutus lapsiin ja antaa lapselle etuja elämän monilla eri alueilla. Sekä että inaktiivisuudella ja paikallaistumisella on päinvastainen vaikutus. Kvalitatiivisissa haastatteluissa ilmeni että päiväkotihenkilökunta on tärkeässä roolissa kun tulee lasten fyysiseen aktiivisuuteen ja kuinka fyysinen aktiivisuus näkyy toiminnassa. Päiväkotihenkilökunnalla on positiivinen vaikutus lasten fyysiseen aktiivisuuteen.