Ikääntyneiden hyvinvointikyselyn kehittäminen Lohjan kaupungille
Savaloja, Jonna; Meling, Henna (2019)
Savaloja, Jonna
Meling, Henna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904185536
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904185536
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Lohjan kaupungin ikääntyneiden ennaltaehkäiseviä kotikäyntejä ennakoivaa hyvinvointikyselyä. Hyvinvointikyselyjä on lähetetty ikääntyneille lohjalaisille vuodesta 2015 lähtien. Hyvinvointikyselyiden perusteella ikääntyneille on tehty tarvittaessa ennaltaehkäisevä kotikäynti, jonka tarkoituksena on ollut kartoittaa ikääntyneen elämäntilannetta ja avun tarpeita laaja-alaisemmin. Hyvinvointikyselyissä oli todettu heikkouksia ja puutteita, joten sitä haluttiin kehittää. Tavoitteena oli yhteiskehittelyllä ratkaista hyvinvointikyselyn käytännön ongelmia ja tuottaa paranneltu, toimiva hyvinvointikyselylomake.
Opinnäytetyönä tehtiin yhteiskehittelynä Lohjan kaupungintyöntekijöiden kanssa. Yhteiskehittelyyn koottiin hyvinvointikyselytyöryhmä, jonka kanssa koko prosessi toteutettiin. Hyvinvointikysely sekä siihen liittyvä saatekirje muokattiin selkeämmäksi ja kysymykset suunniteltiin ikääntyneen näkökulmasta oleellisemmiksi. Lomakkeen kehittämisen lisäksi koko prosessi hyvinvointikyselyn ympäriltä kehitettiin asiakaslähtöisemmäksi ja selkeämmäksi. Hyvinvointikyselyä muutettiin enemmän ikääntyvän kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin arvioinnin tueksi gerontologisesta näkökulmasta. Antaen jatkossa ikääntyneelle itselleen mahdollisuuden arvioida omaa hyvinvointiaan.
Hyvinvointikysely toimii yhtenä tärkeimpänä etsivän työn välineenä Lohjan kaupungilla ja sen toimivuutta on prosessin aikana parannettu. Hyvinvointikyselyn merkitystä muutettiin kevyempien tukitoimien avuksi, jatkossa sen perusteella asiakkaaseen otetaan herkemmin yhteyttä. Jatkossa on tarkoitus myös antaa joko puhelimessa annettua neuvontaa, ohjausta tai mahdollisesti varata ikääntyneelle aika Ikähelppiin.
Hyvinvointikyselyä kehitettiin kesän ja syksyn 2018 aikana, lopullinen tuotos saatiin käyttöön helmikuussa 2019. Hyvinvointikyselyn jatkotutkimuksesta ja seurannasta vastaa jatkossa Lohjan kaupunki. On tärkeää seurata uuden tuotetun hyvinvointikyselyn vastausprosentteja sekä vaikuttavuutta ikääntyneiden hyvinvoinnissa.
Opinnäytetyönä tehtiin yhteiskehittelynä Lohjan kaupungintyöntekijöiden kanssa. Yhteiskehittelyyn koottiin hyvinvointikyselytyöryhmä, jonka kanssa koko prosessi toteutettiin. Hyvinvointikysely sekä siihen liittyvä saatekirje muokattiin selkeämmäksi ja kysymykset suunniteltiin ikääntyneen näkökulmasta oleellisemmiksi. Lomakkeen kehittämisen lisäksi koko prosessi hyvinvointikyselyn ympäriltä kehitettiin asiakaslähtöisemmäksi ja selkeämmäksi. Hyvinvointikyselyä muutettiin enemmän ikääntyvän kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin arvioinnin tueksi gerontologisesta näkökulmasta. Antaen jatkossa ikääntyneelle itselleen mahdollisuuden arvioida omaa hyvinvointiaan.
Hyvinvointikysely toimii yhtenä tärkeimpänä etsivän työn välineenä Lohjan kaupungilla ja sen toimivuutta on prosessin aikana parannettu. Hyvinvointikyselyn merkitystä muutettiin kevyempien tukitoimien avuksi, jatkossa sen perusteella asiakkaaseen otetaan herkemmin yhteyttä. Jatkossa on tarkoitus myös antaa joko puhelimessa annettua neuvontaa, ohjausta tai mahdollisesti varata ikääntyneelle aika Ikähelppiin.
Hyvinvointikyselyä kehitettiin kesän ja syksyn 2018 aikana, lopullinen tuotos saatiin käyttöön helmikuussa 2019. Hyvinvointikyselyn jatkotutkimuksesta ja seurannasta vastaa jatkossa Lohjan kaupunki. On tärkeää seurata uuden tuotetun hyvinvointikyselyn vastausprosentteja sekä vaikuttavuutta ikääntyneiden hyvinvoinnissa.