Lisäarvon luominen pakkausmateriaalien digitaalisella painamisella
Ijäs, Pete (2019)
Ijäs, Pete
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904175499
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904175499
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin digitaalista painamista vaihtoehtoisena painomenetelmänä toimeksiantajan pakkausmateriaalina toimivan riisikääreen valmistuksessa. Nykytilanteessa kaikki riisikääre painetaan perinteisellä flexopainolla. Tavoitteena oli selvittää, kuinka digipainon hyödyntäminen vaikuttaisi riisikääreen toimitusketjuun ja kokonaiskustannuksiin sekä millaisia mahdollisuuksia ja riskejä digitaalinen painaminen toisi tullessaan.
Nykytilan analysoinnissa selvitettiin tämänhetkinen toimintamalli, sen kustannusrakenne sekä riisikääreiden varastomäärät ja kulutukset.
Yhteistyössä toimeksiantajan kanssa päätettiin neljä vaihtoehtoista toimintamallia, joita tutkimuksessa verrattiin nykyiseen toimintamalliin kokonaiskustannuslaskennan avulla.
Tutkimustulosten perusteella käy ilmi, että tutkittavassa tapauksessa digitaalisen painamisen avulla voitaisiin saavuttaa pieniä parannuksia toimitusketjun suhteen, mutta kokonaiskustannukset nousisivat merkittävästi. Merkittävää lisäarvoa voitaisiin saavuttaa digitaalisen painamisen mahdollistamien uusien liiketoimintamahdollisuuksien avulla. Esimerkiksi personointi ja nykyistä pienempien tilauserien tarjoaminen voisi kiinnostaa joitakin asiakkaita.
Nykytilan analysoinnissa selvitettiin tämänhetkinen toimintamalli, sen kustannusrakenne sekä riisikääreiden varastomäärät ja kulutukset.
Yhteistyössä toimeksiantajan kanssa päätettiin neljä vaihtoehtoista toimintamallia, joita tutkimuksessa verrattiin nykyiseen toimintamalliin kokonaiskustannuslaskennan avulla.
Tutkimustulosten perusteella käy ilmi, että tutkittavassa tapauksessa digitaalisen painamisen avulla voitaisiin saavuttaa pieniä parannuksia toimitusketjun suhteen, mutta kokonaiskustannukset nousisivat merkittävästi. Merkittävää lisäarvoa voitaisiin saavuttaa digitaalisen painamisen mahdollistamien uusien liiketoimintamahdollisuuksien avulla. Esimerkiksi personointi ja nykyistä pienempien tilauserien tarjoaminen voisi kiinnostaa joitakin asiakkaita.