Lapsen kaltoinkohtelun tunnistaminen päiväkodissa
Montonen, Hanna (2019)
Montonen, Hanna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904175496
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904175496
Tiivistelmä
Lapsen kaltoinkohtelu on yleistynyt viime vuosien aikana ja päiväkodin katsotaan olevan merkittävässä asemassa lapsen kaltoinkohtelun tunnistamisessa. Kaltoinkohtelun eri muotoja ovat psyykkinen pahoinpitely, laiminlyönti, fyysinen pahoinpitely ja seksuaalinen hyväksikäyttö. Lapsen kaltoinkohtelua on tutkittu paljon, mutta erityisesti päiväkodin näkökulmasta vain vähän.
Opinnäytetyön tavoite oli kuvata, miten päiväkodin henkilökunta tunnistaa lapsen kaltoinkohtelua, millaisia haasteita kaltoinkohtelun tunnistamiseen liittyy ja millaisia toimintatapoja päiväkodin henkilökunnalla on kaltoinkohtelun ilmetessä. Tarkoituksena oli tehdä kaltoinkohtelun tunnistaminen helpommaksi.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineistoa kerättiin teemahaastattelun avulla. Opinnäytetyötä varten haastateltiin kolmea varhaiskasvattajaa Helsingin kaupungin päiväkodista toukokuussa 2018. Haastatteluaineistot analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin periaatteita noudattaen.
Kaikki haastateltavat olivat kohdanneet lapsen kaltoinkohtelua työssään. Haastateltavat kokivat tunnistavansa lapsen kaltoinkohtelua suhteellisen hyvin, mutta mainitsivat myös useita tunnistamiseen liittyviä haasteita. Näitä olivat muun muassa epävarmuus ja kokemattomuus, uskalluksen puute sekä vaikeus tunnistaa psyykkistä pahoinpitelyä. Haastateltavat painottivat koulutuksen tärkeyttä.
Päiväkodin työntekijät tarvitsevat lisää koulutusta lapsen kaltoinkohtelun tunnistamiseen. Varsinkin vasta työuransa aloittaneilla lastentarhanopettajilla ja lastenhoitajilla tulisi olla tiedossa kaltoinkohtelun tunnistamiseen tarvittavat toimintatavat.
Opinnäytetyön tavoite oli kuvata, miten päiväkodin henkilökunta tunnistaa lapsen kaltoinkohtelua, millaisia haasteita kaltoinkohtelun tunnistamiseen liittyy ja millaisia toimintatapoja päiväkodin henkilökunnalla on kaltoinkohtelun ilmetessä. Tarkoituksena oli tehdä kaltoinkohtelun tunnistaminen helpommaksi.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineistoa kerättiin teemahaastattelun avulla. Opinnäytetyötä varten haastateltiin kolmea varhaiskasvattajaa Helsingin kaupungin päiväkodista toukokuussa 2018. Haastatteluaineistot analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin periaatteita noudattaen.
Kaikki haastateltavat olivat kohdanneet lapsen kaltoinkohtelua työssään. Haastateltavat kokivat tunnistavansa lapsen kaltoinkohtelua suhteellisen hyvin, mutta mainitsivat myös useita tunnistamiseen liittyviä haasteita. Näitä olivat muun muassa epävarmuus ja kokemattomuus, uskalluksen puute sekä vaikeus tunnistaa psyykkistä pahoinpitelyä. Haastateltavat painottivat koulutuksen tärkeyttä.
Päiväkodin työntekijät tarvitsevat lisää koulutusta lapsen kaltoinkohtelun tunnistamiseen. Varsinkin vasta työuransa aloittaneilla lastentarhanopettajilla ja lastenhoitajilla tulisi olla tiedossa kaltoinkohtelun tunnistamiseen tarvittavat toimintatavat.