Liiketoimintaverkostojen kriittiset menestystekijät : Toimenpidemalli menestymiseen
Eerola, Jukka (2019)
Eerola, Jukka
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904175468
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904175468
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tunnistaa liiketoimintaverkostoissa kriittisesti menestymiseen vaikuttavia tekijöitä. Tavoitetta lähestyttiin kolmen tutkimuskysymyksen avulla, jotka jakoivat tavoitteen pienempiin osakokonaisuuksiin. Tutkimuksen avulla rakennettiin kriittisiin menestystekijöihin perustuva toimenpidemalli.
Kriittisten menestystekijöiden toimenpidemalli rakennettiin tietoperustaa ja tutkimuksen aineistoa hyödyntäen. Tutkimuksen aineistonkeruu toteutettiin laadullisina teemahaastatteluina. Tutkimusta varten haastateltiin 14:ää verkostoissa työskentelevää asiantuntijaa yksityisen sektorin organisaatioista. Mukana oli asiantuntijoita yhteensä 11:sta eri organisaatiosta. Organisaatiovalinnat tehtiin neljän ydinyrityksen verkostoista. Teemahaastatteluista muodostettiin 1258 havainnon aineisto tulosten raportointia varten.
Lopulliseen kriittisten menestystekijöiden malliin tuotiin yhteensä kuusi tekijää. Näistä kuudesta tekijästä esitellään toimenpiteet ja niillä tavoiteltava hyöty. Kriittisiksi menestystekijöiksi lopulliseen toimenpidemalliin nousivat strategia, osaaminen, resurssit, rakenne, luottamus ja aktiivisuus.
Tutkimus palvelee suomalaista yhteiskuntaa tuomalla esille yhden uuden ja konkreettisen näkökulman liiketoiminnan kehittämiseen liiketoimintaverkostojen näkökulmasta. Lisäksi opinnäytetyö tuo sisällöllään uutuusarvoa akateemiseen tutkimukseen luoden edellytyksiä mm. jatkotutkimukselle. Työ tarjoaa työn toimeksiantajalle työelämätietoa tulevien opetussuunnitelmien suunnittelua varten sekä tuottaa koulutusmateriaalia eri koulutustasoille. Kriittisten menestystekijöiden toimenpidemallia voidaan hyödyntää liiketoiminnan kehittämisessä laajalti koko yhteiskunnassa. The objective of the study was to identify and determine critical success factors in business networks. The objective was approached via three research questions. These three questions were able to divide objective to more compact subtopics. The end result of the study was to build an action model for managing success in business networks.
The action model was based on theory base and research material. The research method was qualitive. The methods used in this study were literature review and qualitative theme interviews. For the study, total 14 interviews were held for 11 different persons. Interviewed persons were working in 11 different organizations. Selected organizations were participating to networks of four core organizations and thus network effect was used to approaching companies to this study. Total 1258 notes were made from interviews. Notes were categorized to six different categories.
As a result, six success factors were selected to final action model regarding managing success in business networks. Selected success factors are strategy, competence, resources, structure, trust and activity. Action plan and desirable advantages were presented for each success factors.
The study offers one new and concrete aspect to business development from networking point of view. In addition, this research brings new value to academic researches and having great impact to society. The study is also offering updated information about requirement of nowadays working life. This information can be used e.g. upcoming curriculum update. In addition, the study is producing lecture material for all target groups at JAMK. In addition, built action model can be used as a product in selling consulting and business development services.
Kriittisten menestystekijöiden toimenpidemalli rakennettiin tietoperustaa ja tutkimuksen aineistoa hyödyntäen. Tutkimuksen aineistonkeruu toteutettiin laadullisina teemahaastatteluina. Tutkimusta varten haastateltiin 14:ää verkostoissa työskentelevää asiantuntijaa yksityisen sektorin organisaatioista. Mukana oli asiantuntijoita yhteensä 11:sta eri organisaatiosta. Organisaatiovalinnat tehtiin neljän ydinyrityksen verkostoista. Teemahaastatteluista muodostettiin 1258 havainnon aineisto tulosten raportointia varten.
Lopulliseen kriittisten menestystekijöiden malliin tuotiin yhteensä kuusi tekijää. Näistä kuudesta tekijästä esitellään toimenpiteet ja niillä tavoiteltava hyöty. Kriittisiksi menestystekijöiksi lopulliseen toimenpidemalliin nousivat strategia, osaaminen, resurssit, rakenne, luottamus ja aktiivisuus.
Tutkimus palvelee suomalaista yhteiskuntaa tuomalla esille yhden uuden ja konkreettisen näkökulman liiketoiminnan kehittämiseen liiketoimintaverkostojen näkökulmasta. Lisäksi opinnäytetyö tuo sisällöllään uutuusarvoa akateemiseen tutkimukseen luoden edellytyksiä mm. jatkotutkimukselle. Työ tarjoaa työn toimeksiantajalle työelämätietoa tulevien opetussuunnitelmien suunnittelua varten sekä tuottaa koulutusmateriaalia eri koulutustasoille. Kriittisten menestystekijöiden toimenpidemallia voidaan hyödyntää liiketoiminnan kehittämisessä laajalti koko yhteiskunnassa.
The action model was based on theory base and research material. The research method was qualitive. The methods used in this study were literature review and qualitative theme interviews. For the study, total 14 interviews were held for 11 different persons. Interviewed persons were working in 11 different organizations. Selected organizations were participating to networks of four core organizations and thus network effect was used to approaching companies to this study. Total 1258 notes were made from interviews. Notes were categorized to six different categories.
As a result, six success factors were selected to final action model regarding managing success in business networks. Selected success factors are strategy, competence, resources, structure, trust and activity. Action plan and desirable advantages were presented for each success factors.
The study offers one new and concrete aspect to business development from networking point of view. In addition, this research brings new value to academic researches and having great impact to society. The study is also offering updated information about requirement of nowadays working life. This information can be used e.g. upcoming curriculum update. In addition, the study is producing lecture material for all target groups at JAMK. In addition, built action model can be used as a product in selling consulting and business development services.