Hälsofrämjande i arbetsintroduktion : en analys av fem arbetsintroduktionsprogram
Finne, Anna-Katarina (2019)
Finne, Anna-Katarina
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904175465
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904175465
Tiivistelmä
I arbetslivet har man kunnat se en trend där nyutexaminerade sjukskötare väljer att byta arbete eller bransch efter bara några år i arbetslivet. Några orsaker till fenomenet har beskrivits vara stress, osäkerhet i kompetens, höga krav samt bristande stöd och introduktion. Syftet med examensarbetet var att identifiera, jämföra och förklara på vilket sätt hälsofrämjande insatser tas fram i arbetsintroduktionsprogram i sjukvårdsorganisationer. Det man frågade efter var vilka hälsofrämjande insatser som lyftes fram i arbetsintroduktionsprogrammen samt om det framkom specifika insatser för nyutexaminerade sjukskötare. Metoden för examensarbetet var komparativ metod, och materialet analyserades med hjälp av innehållsanalys. Som grund för analysen låg WHO:s modell för en hälsosam arbetsplats som baserar sig på insatser i fysisk arbetsmiljö, psykosocial arbetsmiljö, personliga hälsoresurser och arbetsgivarens samhällsengagemang. Materialet i arbetet var arbetsintroduktionsprogram för allmän introduktion från fem sjukvårdsorganisationer i Finland. Resultaten visade att introduktionsprogrammen som användes i studien var heltäckande och innefattade hälsofrämjande insatser för arbetstagaren både i introduktionen och längre fram i arbetslivet. Så gott som alla introduktionsprogram nämnde insatser på alla de analyserade områdena. Det som däremot inte direkt framkom i något av introduktionsprogrammen var insatser riktade specifikt till nyutexaminerade eller unga sjukskötare. På basen av resultatet och tidigare forskning rekommenderas arbetsgivare ta i beaktande speciellt nyutexaminerade sjukskötare under och efter arbetsintroduktion, eftersom dom kan vara i behov av mera stödåtgärder.