"Det ska mycket till innan de börjar skratta" : En kvalitativ studie om daghemspersonalens upplevelser och bemötande av inåtvända barn
Österåker, Susanna (2019)
Österåker, Susanna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904165453
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904165453
Tiivistelmä
Undersökningen behandlar inåtvända barn i åldern 3–5 och eventuella bakomliggande orsaker till deras inåtvändhet. Syftet med detta lärdomsprov var att undersöka hur daghemspersonal upplever inåtvända barn och hur de bemöter dem.
Teorin om inåtvända barn beskriver dem bland annat som passiva men självständiga, tysta, ängsliga, och att de kan verka nedstämda. Den utgår från att det sociala samspelet är problematiskt för inåtvända barn. De inåtvända personlighetsdragen behandlas som ett resultat av medfött temperament eller otrygg anknytning, eller en kombination av de båda.
Jag ville genom en kvalitativ undersökning ta reda på om personalens upplevelse av inåtvända barn går att koppla till anknytningsmönster, temperament eller självkänsla. Jag ville även veta om personalen har metoder för att bemöta inåtvända barn. Forskningen görs genom individuella intervjuer med daghemspersonal.
Daghemspersonalen i denna undersökning hade en mycket lik bild av inåtvända barn. De såg barnen som försiktiga, tysta, icke-kontaktsökande, otrygga med en tendens att hålla tillbaka känslor. Det framkom dock två olika sätt att bemöta barnen på. Antingen anpassade man sig till barnets inåtvända drag och blev försiktig i sitt eget sätt eller så försökte man kräva samma av dem som av andra barn. Båda metoderna användes för att försöka öka barnens deltagande. The study examined introverted children aged 3–5 and possible underlying causes of their introversion. The purpose of this study was to investigate how day care personnel experience introverted children and how they work with them.
Theory on introverted children describes them as passive but independent, silent, anxious, and that they may appear gloomy. It is assumed that the social interaction is problematic for introverted children. The introverted personality traits are treated as a result from innate temperament or insecure attachment, or a combination of the two.
By doing a qualitative study, I wanted to find out if the personnel's experience of introverted children can be linked to attachment patterns, temperament or self-esteem. I also wanted to find out if the personnel have methods for dealing with introverted children. The study was done by individual interviews with day care personnel.
The results showed that day care personnel in this study had a very similar picture of introverted children. They saw the children as cautious, silent, non-contact seeking, insecure with a tendency to contain emotions. However, there were two different ways of responding to the children. One method was to adapt to the child's introverted traits and become cautious in his own way. The other method was to make the same demands on those as on other children. Both methods were used as an attempt to increase children's participation.
Teorin om inåtvända barn beskriver dem bland annat som passiva men självständiga, tysta, ängsliga, och att de kan verka nedstämda. Den utgår från att det sociala samspelet är problematiskt för inåtvända barn. De inåtvända personlighetsdragen behandlas som ett resultat av medfött temperament eller otrygg anknytning, eller en kombination av de båda.
Jag ville genom en kvalitativ undersökning ta reda på om personalens upplevelse av inåtvända barn går att koppla till anknytningsmönster, temperament eller självkänsla. Jag ville även veta om personalen har metoder för att bemöta inåtvända barn. Forskningen görs genom individuella intervjuer med daghemspersonal.
Daghemspersonalen i denna undersökning hade en mycket lik bild av inåtvända barn. De såg barnen som försiktiga, tysta, icke-kontaktsökande, otrygga med en tendens att hålla tillbaka känslor. Det framkom dock två olika sätt att bemöta barnen på. Antingen anpassade man sig till barnets inåtvända drag och blev försiktig i sitt eget sätt eller så försökte man kräva samma av dem som av andra barn. Båda metoderna användes för att försöka öka barnens deltagande.
Theory on introverted children describes them as passive but independent, silent, anxious, and that they may appear gloomy. It is assumed that the social interaction is problematic for introverted children. The introverted personality traits are treated as a result from innate temperament or insecure attachment, or a combination of the two.
By doing a qualitative study, I wanted to find out if the personnel's experience of introverted children can be linked to attachment patterns, temperament or self-esteem. I also wanted to find out if the personnel have methods for dealing with introverted children. The study was done by individual interviews with day care personnel.
The results showed that day care personnel in this study had a very similar picture of introverted children. They saw the children as cautious, silent, non-contact seeking, insecure with a tendency to contain emotions. However, there were two different ways of responding to the children. One method was to adapt to the child's introverted traits and become cautious in his own way. The other method was to make the same demands on those as on other children. Both methods were used as an attempt to increase children's participation.