IMPROVISOINTI: Vinkkejä musiikin perusopetuksen soittotunneille
Lehikoinen, Markku (2019)
Lehikoinen, Markku
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904165421
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904165421
Tiivistelmä
Taiteen perusopetuksen 1.8.2018 voimaan tulleissa uusissa opetussuunnitelmissa on musiikin laajan oppimäärän yhdeksi tavoitealueeksi ja arvioinnin kohteeksi nimetty säveltäminen ja im-provisointi. Jos opettajalla ei ole kokemusta improvisoinnista ja sen opettamisesta, voi impro-visoinnin lisääminen soitonopetukseen tuntua haastavalta. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on helpottaa haasteen kohtaamista. Opinnäytetyö sisältää erilaisia improvisaatioharjoituksia soitto- ja laulutunneilla käytettäväksi. Lisäksi mukana on tekijän valmistamia säestystaustoja harjoituksien tueksi. Opinnäytetyössä pyritään avaamaan improvisoinnin käsitettä ja sen merki-tystä soitonopetuksen välineenä sekä pohtimaan improvisoinnin arviointia soitonopetuksessa. Mukana on myös vinkkejä improvisointiharjoitusten säestämiseen ja teknologian käyttöön soi-tonopetuksessa. Opinnäytetyön sisältö on suunnattu opettajille, jotka kaipaavat käytännönläheisiä työkaluja improvisoinnin opetukseen.