Vaikuttajamarkkinoinnin uhat ja mahdollisuudet
Pekkala, Lotta (2019)
Pekkala, Lotta
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904114869
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904114869
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa avataan vaikuttajamarkkinointia nyt jo tunnettuna ja jatkuvasti kasvavana markkinointikeinona. Oma harjoitteluni aikana syntynyt kiinnostus markkinointialaa kohtaan ja vaikuttajamarkkinoinnin ajankohtaisuus olivat merkittävimpinä syinä aiheen valintaa. Työn tavoitteena on selvittää, millaisia haasteita, uhkakuvia ja mahdollisuuksia vaikuttajamarkkinoinnin tulevaisuudessa on ja kuinka niihin voidaan vaikuttaa.
Tutkimuksen tietoperustassa avaan vaikuttajamarkkinointia ilmiönä ja siihen liittyviä käsitteitä alan kirjallisuuden ja aiheesta kirjoitettujen artikkelien sekä aiempien tutkimusten avulla. Käsittelen myös vaikuttajamarkkinoinnissa mukana olevien tekijöiden suhteita toisiinsa: vaikuttaja, brändi, kuluttaja ja markkinointitoimisto.
Kyseessä on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Aineiston hankintaan on käytetty puolistrukturoitua haastattelumenetelmää eli teemahaastattelua. Aineistoa varten haastattelin PR-toimiston showroom-johtajaa. Haastattelun avulla pyrin selvittämään mitä PR-toimistossa tehdään, millaisilla asioilla on merkitystä vaikuttajamarkkinointia tehdessä ja millaisia uhkia tulevaisuudessa voi olla.
Tutkimuksen päätulos on, että vaikuttajamarkkinointi jatkaa kasvuaan, mutta ongelmana on vaikuttajien kiiltokuvamainen sisältö, liika tarjonta sekä kilpailu. Jos halutaan vaikuttajamarkkinoinnin pysyvän jatkossakin pinnalla, on muutoksia tapahduttava jokaisen toimijan osalta.
Koska teknologia ja sosiaalinen media kehittyvät ja sen myötä myös markkinointi uudistuu, voisi jatkoa ajatellen olla mielenkiintoista tutkia, mikä on seuraava markkinoinnin alan mullistava keino. Tähän vaaditaan laajempaa tutkimusta esimerkiksi teknologian alalta sekä useamman viestintätoimiston, kuluttajan ja vaikuttajan mielipiteitä, jotta tutkimukseen saataisiin enemmän aineistoa jota argumentoida.
Tutkimuksen tietoperustassa avaan vaikuttajamarkkinointia ilmiönä ja siihen liittyviä käsitteitä alan kirjallisuuden ja aiheesta kirjoitettujen artikkelien sekä aiempien tutkimusten avulla. Käsittelen myös vaikuttajamarkkinoinnissa mukana olevien tekijöiden suhteita toisiinsa: vaikuttaja, brändi, kuluttaja ja markkinointitoimisto.
Kyseessä on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Aineiston hankintaan on käytetty puolistrukturoitua haastattelumenetelmää eli teemahaastattelua. Aineistoa varten haastattelin PR-toimiston showroom-johtajaa. Haastattelun avulla pyrin selvittämään mitä PR-toimistossa tehdään, millaisilla asioilla on merkitystä vaikuttajamarkkinointia tehdessä ja millaisia uhkia tulevaisuudessa voi olla.
Tutkimuksen päätulos on, että vaikuttajamarkkinointi jatkaa kasvuaan, mutta ongelmana on vaikuttajien kiiltokuvamainen sisältö, liika tarjonta sekä kilpailu. Jos halutaan vaikuttajamarkkinoinnin pysyvän jatkossakin pinnalla, on muutoksia tapahduttava jokaisen toimijan osalta.
Koska teknologia ja sosiaalinen media kehittyvät ja sen myötä myös markkinointi uudistuu, voisi jatkoa ajatellen olla mielenkiintoista tutkia, mikä on seuraava markkinoinnin alan mullistava keino. Tähän vaaditaan laajempaa tutkimusta esimerkiksi teknologian alalta sekä useamman viestintätoimiston, kuluttajan ja vaikuttajan mielipiteitä, jotta tutkimukseen saataisiin enemmän aineistoa jota argumentoida.