DIGIJALKA KIVIJALASSA – OLETKO MILTÄ NÄYTÄT? :Kivijalkakauppojen digipresenssin koulutussuunnitelma
Raukola, Mari (2019)
Raukola, Mari
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904094670
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904094670
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Loimaan, Uudenkaupungin, Kankaanpään sekä Huittisten seudun kivijalkakauppojen digipresenssiä. Digipresenssillä tarkoitetaan digitaalista läsnäoloa esimerkiksi verkkosivustoilla, niiden reaaliaikaisuutta, hakukonelöydettävyyttä sekä somepresenssin aktiivisuutta. Tutkimuksellisessa kehittämistyössä keskityttiin edellä mainittujen kaupunkien kivijalkakauppojen digipre-senssin kartoittamiseen strukturoidun verkkohavainnoinnin menetelmin keväällä 2017.
Tutkimustulosten perusteella saatiin tarkoituksenmukaisia tietoja paikkakunnittain ja toimialoittain koulutuskokonaisuuden rakentamiseksi. Opinnäytetyön kehittämistehtävänä oli saatujen tulosten perusteella Kivijalka Kuntoon! -hankkeen koulutussuunnitelman laadinta ja digipresenssin kehittäminen paikkakunnilla. Koulutussuunnitelmassa kohdennettiin koulutusta niille osa-alueille, joissa tulosten perus-teella oli eniten kehitettävää ja täten pyrittiin parantamaan kivijalkayrittäjien digi- ja liiketoimintaosaamista sekä kehittämään samalla toimijoiden yhteistoimintaa ja edistämään verkostoitumista.
Jokaiselle yksittäiselle kivijalkayritykselle heidän niin halutessaan tuotettiin raportti yrityskohtaisista tutkimustuloksista ja sen avulla yrittäjät itse pystyivät määrittelemään, mitä toimenpiteitä heidän olisi tarkoituksenmukaista tehdä kilpailukyvyn säilyttämiseksi ja sen lisäämiseksi omat voimavarat huomioiden. Tämän lisäksi Kivijalka kuntoon- ja Kortteeri-hankkeille laadittiin videoinnit havainnointitutkimusten tuloksista hyödynnettäväksi hankkeiden eri toiminnoissa.
Tutkimustulosten perusteella saatiin tarkoituksenmukaisia tietoja paikkakunnittain ja toimialoittain koulutuskokonaisuuden rakentamiseksi. Opinnäytetyön kehittämistehtävänä oli saatujen tulosten perusteella Kivijalka Kuntoon! -hankkeen koulutussuunnitelman laadinta ja digipresenssin kehittäminen paikkakunnilla. Koulutussuunnitelmassa kohdennettiin koulutusta niille osa-alueille, joissa tulosten perus-teella oli eniten kehitettävää ja täten pyrittiin parantamaan kivijalkayrittäjien digi- ja liiketoimintaosaamista sekä kehittämään samalla toimijoiden yhteistoimintaa ja edistämään verkostoitumista.
Jokaiselle yksittäiselle kivijalkayritykselle heidän niin halutessaan tuotettiin raportti yrityskohtaisista tutkimustuloksista ja sen avulla yrittäjät itse pystyivät määrittelemään, mitä toimenpiteitä heidän olisi tarkoituksenmukaista tehdä kilpailukyvyn säilyttämiseksi ja sen lisäämiseksi omat voimavarat huomioiden. Tämän lisäksi Kivijalka kuntoon- ja Kortteeri-hankkeille laadittiin videoinnit havainnointitutkimusten tuloksista hyödynnettäväksi hankkeiden eri toiminnoissa.