Markkinoinnin automaatio PK -yrityksien näkökulmasta
Repo, Jannina (2019)
Repo, Jannina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904084595
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904084595
Tiivistelmä
Tämän työn tavoitteena oli tehdä opas, jossa kerrotaan, mitä tarkoittaa markkinoinnin automaatio, mitä se pitää sisällään ja mitä sen käyttöönottoon vaaditaan yrityksiltä. Lisäksi työssä on tehty vertailu valittujen markkinoinnin automaatiojärjestelmien välillä, jonka kautta pystytään selvittämään erilaisten järjestelmien eroavaisuuksia. Toimeksiantajana tässä opinnäytetyössä toimii Mainostoimisto Precis Oy.
Teoriaosassa käytettiin paljon lähteinä markkinoinnin automaatiosta olevaa painettua kirjallisuutta, e-kirjoja sekä erilaisia verkkolähteitä. Lähteinä on yritetty käyttää mahdollisimman uutta tietoa, koska markkinoinnin automaatio kehittyy nopeasti eteenpäin ja tieto siitä muuttuu. Markkinoinnin automaatiojärjestelmien vertailu on tehty toimeksiantajan kriteerien ja valitsemien automaatiojärjestelmien perusteella. Pääasiassa markkinoinnin automaatiojärjestelmiä vertailtiin ominaisuuksien, lisäominaisuuksien ja käyttökustannusten perusteella.
Ominaisuuksien vertailussa markkinoinnin automaatiojärjestelmä SALESmanago sisälsi eniten toimeksiantajan vaatimia ominaisuuksia, mutta oli kaikista järjestelmistä käyttökustannuksiltaan suurin. Ominaisuuksia vertailtaessa ei ollut isoja eroavaisuuksia, mutta käyttökustannusten suuruus järjestelmien välillä vaihteli paljon.
Markkinoinnin automaatiosta saatiin tehtyä tiivis tietopaketti, jota toimeksiantaja pystyy hyödyntämään asiakkaiden näkökulmasta sekä myös omasta näkökulmastaan.
Teoriaosassa käytettiin paljon lähteinä markkinoinnin automaatiosta olevaa painettua kirjallisuutta, e-kirjoja sekä erilaisia verkkolähteitä. Lähteinä on yritetty käyttää mahdollisimman uutta tietoa, koska markkinoinnin automaatio kehittyy nopeasti eteenpäin ja tieto siitä muuttuu. Markkinoinnin automaatiojärjestelmien vertailu on tehty toimeksiantajan kriteerien ja valitsemien automaatiojärjestelmien perusteella. Pääasiassa markkinoinnin automaatiojärjestelmiä vertailtiin ominaisuuksien, lisäominaisuuksien ja käyttökustannusten perusteella.
Ominaisuuksien vertailussa markkinoinnin automaatiojärjestelmä SALESmanago sisälsi eniten toimeksiantajan vaatimia ominaisuuksia, mutta oli kaikista järjestelmistä käyttökustannuksiltaan suurin. Ominaisuuksia vertailtaessa ei ollut isoja eroavaisuuksia, mutta käyttökustannusten suuruus järjestelmien välillä vaihteli paljon.
Markkinoinnin automaatiosta saatiin tehtyä tiivis tietopaketti, jota toimeksiantaja pystyy hyödyntämään asiakkaiden näkökulmasta sekä myös omasta näkökulmastaan.