Kansainvälinen vapaaehtoistyö - Välivuodesta eväitä tulevaisuuteen
Arell, Miira; Koponen, Aino (2018)
Lataukset:
Arell, Miira
Koponen, Aino
2018
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904044341
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904044341
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää erilaisia oppimiskokemuksia ja kasvuun, kehitykseen ja hyvinvointiin liittyviä tekijöitä, jotka kansainväliseen vapaaehtoistyöjaksoon välivuotensa aikana osallistuneet nuoret kokivat merkittävimmiksi. Opinnäytetyössä tutkitaan välivuoden aikaisen kansainvälisen vapaaehtoistyöjakson mahdollisuuksia, hyötyjä ja haittoja tulevaisuuden suunnitelmien selkeyttämisen, kokemuksellisen oppimisen ja hyvinvoinnin kannalta. Opinnäytetyö tehtiin Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoululle Mikkelissä keväällä 2018.
Tutkimuksen tilaajana oli nuorten kansainvälistymistä edistävä Allianssin nuorisovaihto. Kokemuksellisen oppimisen ja sen merkitysten tutkimusmenetelmänä käytettiin sekä määrällistä että laadullista tutkimusta. Aineistoa kerättiin survey-kyselyllä ja syvennettiin myöhemmin toteutetuilla henkilökohtaisilla teemahaastatteluilla. Allianssin nuorisovaihdon yhteyshenkilö auttoi kohderyhmän tavoittamisessa.
Tutkimuskysymykset liittyivät vapaaehtoistyöjaksoon tulevaisuudensuunnitelmien selkeyttämisen, oppimiskokemusten saamisen ja hyvinvoinnin kannalta. Kyselyn ja teemahaastattelurungon laatimisen pohjana käytettiin Allardtin teoriaa hyvinvoinnin ulottuvuuksista. Samaa teoriaa hyödynnettiin aineiston analyysissä.
Aineistosta ilmeni vapaaehtoistyöjakson tärkeys itsetunnon, empatiakyvyn ja rohkeuden kehittämisessä, sekä ammatinvalinnan apuna. Varsinkin teemahaastatteluista nousivat myös esiin haasteet kotiinpaluun yhteydessä ja tarve tuelle sekä kohteessa että vapaaehtoistyöjakson jälkeen. Reflektiomahdollisuuksia ja paluutukea kaivattiin lisää, ja niistä olisikin hyvä saada jatkossa lisätutkimusta ja toimintoja The objective of this thesis was to investigate the learning factors and the impacts of an international voluntary work experience on personal growth, development and welfare. The target group was the people who participated in an international voluntary work period while having a gap year. The research methods used for this thesis were both quantitative and qualitative. The research material was first collected via a Webropol survey and then with personal theme interviews to gain a deeper insight on the subject matter. The commissioner of this thesis was Allianssin nuorisovaihto (Allianssi Youth Exchange). The questions focused on the possibilities of the international voluntary work experience as a tool for experiential learning, improving welfare, and planning the future. The Allardt theory of the dimensions of welfare was used for planning the survey and questionnaire. The same theory was also used for investigating the results.The results underlined the positive impacts of the experience on developing self-esteem, empathy and courage, and on choosing a career. The importance of support while abroad and especially after returning home was emphasized by the interviewees. The thesis reached its goal and the questions were answered, even though the survey didn’t reach quite as many people as intended. The results were however enlightening and gave new ideas for the commissioner on using goal-setting and reflection as a tool for strengthening the positive effects of the voluntary work experience, and for ensuring the experience to be of learning and not of bare survival.
Tutkimuksen tilaajana oli nuorten kansainvälistymistä edistävä Allianssin nuorisovaihto. Kokemuksellisen oppimisen ja sen merkitysten tutkimusmenetelmänä käytettiin sekä määrällistä että laadullista tutkimusta. Aineistoa kerättiin survey-kyselyllä ja syvennettiin myöhemmin toteutetuilla henkilökohtaisilla teemahaastatteluilla. Allianssin nuorisovaihdon yhteyshenkilö auttoi kohderyhmän tavoittamisessa.
Tutkimuskysymykset liittyivät vapaaehtoistyöjaksoon tulevaisuudensuunnitelmien selkeyttämisen, oppimiskokemusten saamisen ja hyvinvoinnin kannalta. Kyselyn ja teemahaastattelurungon laatimisen pohjana käytettiin Allardtin teoriaa hyvinvoinnin ulottuvuuksista. Samaa teoriaa hyödynnettiin aineiston analyysissä.
Aineistosta ilmeni vapaaehtoistyöjakson tärkeys itsetunnon, empatiakyvyn ja rohkeuden kehittämisessä, sekä ammatinvalinnan apuna. Varsinkin teemahaastatteluista nousivat myös esiin haasteet kotiinpaluun yhteydessä ja tarve tuelle sekä kohteessa että vapaaehtoistyöjakson jälkeen. Reflektiomahdollisuuksia ja paluutukea kaivattiin lisää, ja niistä olisikin hyvä saada jatkossa lisätutkimusta ja toimintoja