Ensiaskeleet musiikkiin varhaiskasvatuksesta
Pulkkinen, Riikka; Alén, Emilia (2019)
Pulkkinen, Riikka
Alén, Emilia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904024235
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904024235
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee varhaiskasvatuksessa toteutettavaa musiikkikasvatusta. Kyseessä on Mynämäen varhaiskasvatuksen toimintakentällä vuonna 2018 toteutettu kehittämishanke, jonka lopputuotoksena syntyi varhaiskasvatushenkilökunnan käyttöön musiikin vuosisuunnitelma ja musiikkikasvatusta koskeva erillinen opas. Kehittämisyhteistyössä laadittu musiikin vuosisuunnitelma luo edellytyksiä tasalaatuisen musiikkikasvatuksen toteuttamiselle eri varhaiskasvatusyksiköissä, riippumatta henkilökunnan musiikillisista taidoista.
Varhaiskasvatuksen tulee tarjota lapselle monipuolista ja laadukasta musiikkikasvatusta hänen ikäänsä ja kehitykseensä sopivilla tavoilla toteutettuna. Musiikkitoiminnan pohjana ovat valtakunnallisen varhaiskasvatussuunnitelman perusteet, joilla pyritään lapsen fyysisen, psyykkisen ja emotionaalisen hyvinvoinnin kokonaisvaltaiseen saavuttamiseen. Musiikkikasvatustoimintaa ohjaavat lasten mielenkiinnonkohteet ja yksilölliset tarpeet, sekä lapsen kasvuympäristö.
Varhaiskasvatuksessa toteutettavan musiikkikasvatuksen tulee olla osa leikinomaista ja lapsilähtöistä elämyksellistä toimintaa, jossa korostuvat onnistuminen ja osallistumisen ilo. Musiikkitoiminta vaikuttaa positiivisesti lapsen psyykkisen, fyysisen ja sosiaalisen kehityksen osa-alueisiin ja tukee kasvavan lapsen hyvinvointia. Musiikkikasvatus jaetaan neljään osa alueeseen, jotka ovat laulaminen ja äänenkäyttö, musiikin kuunteleminen, soittaminen ja musiikkiliikunta. Kehittämisprojektin aikana laadittuun musiikin vuosisuunnitelmaan on sisällytetty musiikkikasvatuksen eri osa-alueet ja harjoiteltavat musiikilliset taidot jaoteltuna eri kalenterikuukausille varhaiskasvatuksen toimintakauden aikana. Musiikin vuosisuunnitelmaa noudattamalla lapset pääsevät osalliseksi kaikista musiikkikasvatuksen osa-alueista ja toimintatavoista, arkimusiikkia unohtamatta.
Varhaiskasvatuksen tulee tarjota lapselle monipuolista ja laadukasta musiikkikasvatusta hänen ikäänsä ja kehitykseensä sopivilla tavoilla toteutettuna. Musiikkitoiminnan pohjana ovat valtakunnallisen varhaiskasvatussuunnitelman perusteet, joilla pyritään lapsen fyysisen, psyykkisen ja emotionaalisen hyvinvoinnin kokonaisvaltaiseen saavuttamiseen. Musiikkikasvatustoimintaa ohjaavat lasten mielenkiinnonkohteet ja yksilölliset tarpeet, sekä lapsen kasvuympäristö.
Varhaiskasvatuksessa toteutettavan musiikkikasvatuksen tulee olla osa leikinomaista ja lapsilähtöistä elämyksellistä toimintaa, jossa korostuvat onnistuminen ja osallistumisen ilo. Musiikkitoiminta vaikuttaa positiivisesti lapsen psyykkisen, fyysisen ja sosiaalisen kehityksen osa-alueisiin ja tukee kasvavan lapsen hyvinvointia. Musiikkikasvatus jaetaan neljään osa alueeseen, jotka ovat laulaminen ja äänenkäyttö, musiikin kuunteleminen, soittaminen ja musiikkiliikunta. Kehittämisprojektin aikana laadittuun musiikin vuosisuunnitelmaan on sisällytetty musiikkikasvatuksen eri osa-alueet ja harjoiteltavat musiikilliset taidot jaoteltuna eri kalenterikuukausille varhaiskasvatuksen toimintakauden aikana. Musiikin vuosisuunnitelmaa noudattamalla lapset pääsevät osalliseksi kaikista musiikkikasvatuksen osa-alueista ja toimintatavoista, arkimusiikkia unohtamatta.