Asiakkaan asema asiakassetelin käyttäjänä
Juvonen, Kirsi; Varis, Marke (2018)
Juvonen, Kirsi
Varis, Marke
2018
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904024227
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904024227
Tiivistelmä
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut ovat uudistumassa Suomessa. Hallitus on antanut 8.3.2018 esityksen laiksi valinnanvapaudesta eduskunnalle. Valinnanvapauslain tarkoituksena on lisätä asiakkaan vaikutusmahdollisuuksia, parantaa palvelujen saatavuutta, laatua ja kustannusvaikutuksia. Valinnanvapauslaki liittyy keskeisesti Sote-uudistukseen. Sote-uudistuksessa vastuu julkisten palvelujen järjestämisestä siirtyy maakunnille. Maakunnille tulee velvoite asiakassetelin käytöstä, jolloin kansalaisilla avautuu yhdenvertaiset mahdollisuudet valita palveluntuottaja palveluissa, joihin asiakasseteliä on tarkoitettu käytettäväksi. Nykyinen käytössä oleva palveluseteli poistuu käytöstä.
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, mikä on asiakkaan asema asiakassetelin käyttäjänä. Opinnäytetyö on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tehtävänä on vertailla nykyistä palveluseteliä valinnanvapauslakiesityksessä esitettyyn asiakasseteliin. Tutkittava aihe eli asiakasseteli on vasta tulossa oleva järjestämistapa, joten sitä koskevaa tutkimuskirjallisuutta ei vielä ole. Tutkimuskirjallisuus muodostuu pääosin useista eri lainsäädännöistä. Palvelusetelin osalta valikointi tapahtui tutkimusten ja artikkeleiden julkaisuvuoden mukaan. Tietopohjassa käytetään hallituksen esitystä laiksi asiakkaan valinnanvapaudesta sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa. Aineisto on raportoitu ja taulukoitu vertaamalla palveluseteliä ja asiakasseteliä.
Työn tulosten perusteella voidaan todeta, että asiakkaan yhdenvertainen asema toteutuu asiakassetelin käyttäjänä nykyistä palveluseteliä paremmin. Jatkossa voisi tutkia palveluohjauksen roolia osana asiakassetelin myöntämistä, sillä valinnanvapauslain säädäntöesityksestä ei löydy kuvausta yksilöidystä toimintaprosessista. Myös asiakasmaksulain vaikutuksia asiakasseteliin voisi selvittää.
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, mikä on asiakkaan asema asiakassetelin käyttäjänä. Opinnäytetyö on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tehtävänä on vertailla nykyistä palveluseteliä valinnanvapauslakiesityksessä esitettyyn asiakasseteliin. Tutkittava aihe eli asiakasseteli on vasta tulossa oleva järjestämistapa, joten sitä koskevaa tutkimuskirjallisuutta ei vielä ole. Tutkimuskirjallisuus muodostuu pääosin useista eri lainsäädännöistä. Palvelusetelin osalta valikointi tapahtui tutkimusten ja artikkeleiden julkaisuvuoden mukaan. Tietopohjassa käytetään hallituksen esitystä laiksi asiakkaan valinnanvapaudesta sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa. Aineisto on raportoitu ja taulukoitu vertaamalla palveluseteliä ja asiakasseteliä.
Työn tulosten perusteella voidaan todeta, että asiakkaan yhdenvertainen asema toteutuu asiakassetelin käyttäjänä nykyistä palveluseteliä paremmin. Jatkossa voisi tutkia palveluohjauksen roolia osana asiakassetelin myöntämistä, sillä valinnanvapauslain säädäntöesityksestä ei löydy kuvausta yksilöidystä toimintaprosessista. Myös asiakasmaksulain vaikutuksia asiakasseteliin voisi selvittää.