Oppimiseen vaikuttavat tekijät Johtaja-Tahko -valmennusohjelmissa
Pekkala, Vilma (2019)
Pekkala, Vilma
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904024205
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904024205
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Suomen Urheiluopiston iKi-Tahko -valmennusohjelmissa käytettävää tiimioppimista oppimismenetelmänä. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä Suomen Urheiluopiston kanssa kehittämään, todentamaan ja arvioimaan koulutuksissa käytettäviä menetelmiä.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää tekijöitä, joiden koettiin vaikuttavan yksilön oppimiseen. Tutkimustuloksilla kehitetään iKi-Tahkojen valmennusohjelmakokonaisuuksia, todennetaan oppimismenetelmän toimivuutta sekä niitä hyödynnetään myynnissä. Työn tutkimusongelmat ovat: Miten iKi-Tahko -valmennusohjelmat koetaan? Mitkä tekijät vaikuttavat oppimiseen? Sekä onko jotain iKi-Tahko -valmennusohjelmissa opittua pystytty siirtämään omaan toimintaympäristöön?
Tutkimuksen tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastatteluun osallistui seitsemän henkilöä, joista kaikki olivat osallistuneet Suomen Urheiluopiston järjestämiin Johtaja-Tahko -valmennusohjelmiin. Tutkimuksen haastattelut, niiden analysoiminen ja tulosten esitteleminen toimeksiantajalle toteutettiin 2019 alkuvuodesta.
Tutkimuslöydökset jaettiin kahteen luokkaan: oppimiseen vaikuttavat tekijät ja oppimisen haastetekijät. Jatkuvan oppimisen tiedostaminen, luottamuksellinen ilmapiiri, dialogin periaatteiden noudattaminen ja kiireetön ilmapiiri olivat haastattelujen pohjalta, tekijät joiden toteutuessa oppimisen mahdollisuudet koettiin korkeammiksi. Haasteiksi sen sijaan koettiin vallitsevat toimintamallit, kiire, mallinnus- ja toimintavaiheiden välinen kuilu ja liian samanlaiset ihmiset. Tutkimustulokset todentavat, että tiimioppimisen oppimismenetelmällä toteutetut iKi-Tahko -valmennusohjelmat vastaavat aikuisoppijoiden ja nykyajan keskeisten haasteiden vaateisiin.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää tekijöitä, joiden koettiin vaikuttavan yksilön oppimiseen. Tutkimustuloksilla kehitetään iKi-Tahkojen valmennusohjelmakokonaisuuksia, todennetaan oppimismenetelmän toimivuutta sekä niitä hyödynnetään myynnissä. Työn tutkimusongelmat ovat: Miten iKi-Tahko -valmennusohjelmat koetaan? Mitkä tekijät vaikuttavat oppimiseen? Sekä onko jotain iKi-Tahko -valmennusohjelmissa opittua pystytty siirtämään omaan toimintaympäristöön?
Tutkimuksen tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastatteluun osallistui seitsemän henkilöä, joista kaikki olivat osallistuneet Suomen Urheiluopiston järjestämiin Johtaja-Tahko -valmennusohjelmiin. Tutkimuksen haastattelut, niiden analysoiminen ja tulosten esitteleminen toimeksiantajalle toteutettiin 2019 alkuvuodesta.
Tutkimuslöydökset jaettiin kahteen luokkaan: oppimiseen vaikuttavat tekijät ja oppimisen haastetekijät. Jatkuvan oppimisen tiedostaminen, luottamuksellinen ilmapiiri, dialogin periaatteiden noudattaminen ja kiireetön ilmapiiri olivat haastattelujen pohjalta, tekijät joiden toteutuessa oppimisen mahdollisuudet koettiin korkeammiksi. Haasteiksi sen sijaan koettiin vallitsevat toimintamallit, kiire, mallinnus- ja toimintavaiheiden välinen kuilu ja liian samanlaiset ihmiset. Tutkimustulokset todentavat, että tiimioppimisen oppimismenetelmällä toteutetut iKi-Tahko -valmennusohjelmat vastaavat aikuisoppijoiden ja nykyajan keskeisten haasteiden vaateisiin.