Katutyömaiden vaikutus liikenneturvallisuuteen
Telén, Bo (2019)
Telén, Bo
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904024179
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904024179
Tiivistelmä
Katutyömaiden ympäristössä sattuu onnettomuuksia. Tässä työssä tarkastellaan katutyömaiden vaikutuksia liikenneturvallisuuteen. Lisäksi tutkitaan työmailla sattuneita onnettomuuksia ja niihin johtaneita syitä. Työssä pyritään myös selvittämään, lisääkö katutyömaat onnettomuuksia myös viereisillä kaduilla. Tämä työ tehtiin Helsingin kaupungin liikenne- ja katusuunnittelupalvelulle.
Työssä käytettiin hyödyksi Helsingin kaupungin poliisilta saamaa tilastoainestoa tieliikenneonnettomuuksista. Tutkimuksen aikana myös haastateltiin Helsingin kaupungin lupaviranomaisia ja poliisia sekä Rambollin suunnittelijaa. Tutkittu ajanjakso oli 10 vuotta. (2008-2017)
Yleisin onnettomuustyyppi on kylkikosketus ja yleisin osapuoli onnettomuuksissa oli henkilöauto. Riippuen työmaan ympäristöstä, ympäröivillä kaduilla voi tapahtua työmaan aikana enemmän onnettomuuksia.
Työssä tutkittiin tarkemmin kahta työmaata. Nämä työmaat olivat Mechelininkadun työmaa ja Itäväylän Redin kohdalla ollut kiertotie. Molemmilla työmailla oli sattunut onnettomuuksia.
Tutkimuksessa selvisi, että ajonopeuden valvonta työmaalla laskee onnettomuuksien määriä. Investointien määrä rakentamiseen on sidoksissa tapahtuneiden onnettomuuksien määriin. Valvonnan määrää on lisättävä. Lisäksi selvisi, että suurin osa onnettomuuksista tapahtuu kello 8-18 välillä. Suurin osa tapahtuneista onnettomuuksista oli tapahtunut touko-syyskuu välillä.
Työssä käytettiin hyödyksi Helsingin kaupungin poliisilta saamaa tilastoainestoa tieliikenneonnettomuuksista. Tutkimuksen aikana myös haastateltiin Helsingin kaupungin lupaviranomaisia ja poliisia sekä Rambollin suunnittelijaa. Tutkittu ajanjakso oli 10 vuotta. (2008-2017)
Yleisin onnettomuustyyppi on kylkikosketus ja yleisin osapuoli onnettomuuksissa oli henkilöauto. Riippuen työmaan ympäristöstä, ympäröivillä kaduilla voi tapahtua työmaan aikana enemmän onnettomuuksia.
Työssä tutkittiin tarkemmin kahta työmaata. Nämä työmaat olivat Mechelininkadun työmaa ja Itäväylän Redin kohdalla ollut kiertotie. Molemmilla työmailla oli sattunut onnettomuuksia.
Tutkimuksessa selvisi, että ajonopeuden valvonta työmaalla laskee onnettomuuksien määriä. Investointien määrä rakentamiseen on sidoksissa tapahtuneiden onnettomuuksien määriin. Valvonnan määrää on lisättävä. Lisäksi selvisi, että suurin osa onnettomuuksista tapahtuu kello 8-18 välillä. Suurin osa tapahtuneista onnettomuuksista oli tapahtunut touko-syyskuu välillä.