Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti.
Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Laadunhallintajärjestelmä Kajaanin ammattikorkeakoulun opiskelijakunnalle
Ahoniemi, Pasi (2019)
Ahoniemi, Pasi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904024164
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904024164
Tiivistelmä
Tämän kehittämistyön tarkoituksena oli laatia laadunhallintajärjestelmä Kajaanin ammattikorkeakoulun opiskelijakunnalle. Kehittämistyön teoreettinen viitekehys rakentuu laadun ja laadunhallinnan käsitteiden esittelystä.
Laatu määrittyy monella eri tavalla ja monesta eri tulokulmasta. Hyvin suunniteltu ja toteutettu laadunhallintajärjestelmä tukee organisaation toiminta-ajatuksen ja strategian toteuttamista.
Laadunhallintajärjestelmän tarkoitus ei ole vaikeuttaa organisaation arkea, vaan antaa jatkuvan kehittämisen työkalut laadukkaampaan toimintaan. Laadunhallintajärjestelmän tehtävänä on auttaa ymmärtämään ja kehittämään organisaation toimintaa kokonaisuutena.
Laadunhallintajärjestelmän avulla opiskelijakunta voi kehittää ja arvioida omaa toimintaansa sekä toteuttaa strategiaansa. Lisäksi laadunhallintajärjestelmä auttaa toimijoiden perehdyttämisessä ja tuo jatkuvuutta toimintaan. Laadunhallintajärjestelmä tuo laatutyön osaksi arjen tekemistä ja määrittelee laadun saman sisältöisenä organisaation kaikille toimijoille.
Kehittämistyön tutkimusmenetelmä on soveltuvasti konstruktiivinen tutkimus. Tutkimusaineisto on kerätty havainnoimalla, dokumenttianalyysillä ja SWOT-analyysillä. Havainnoinnin avulla oli mahdollista kerätä monipuolista tietoa käytännön työn ongelmista ja myös tietoa siitä, mitä prosesseja pitäisi kuvata laadunhallintajärjestelmään. Dokumenttianalyysi sisälsi monipuolisen aineiston opiskelijakunnan pöytäkirjoja ja muita toiminnan kannalta oleellisia materiaaleja. Sisäisenä toimijana minulla oli mahdollisuus tutustua myös aineistoon, joka ei muutoin ole julkista. SWOT-analyysin avulla kartoitettiin organisaation lähtötilanne. SWOT-analyysin aineistoa hyödynnettiin myös prosessien määrittelyssä. Opiskelijakunnan kulloisetkin toimijat ovat olleet aktiivisesti mukana vuoropuheluissa ja opinnäytetyöprosessin aikana käyttöön otettujen laatutyökalujen arvioijina.
Kehittämistehtävän tuotoksena syntynyt laadunhallintajärjestelmä on tehty aktiivisessa vuorovaikutuksessa toimeksiantajan kanssa. Laadunhallintajärjestelmään on koottu myös jo olemassa olleita toimintaohjeita ja käytänteitä siten, että niiden yhteys laadunhallintaan on selkiytynyt. Toimeksiantajan kanssa on sovittu, että laadunhallintajärjestelmän toimivuus arvioidaan säännöllisesti ja sen ajantasaisuutta seurataan aktiivisesti.
Laatu määrittyy monella eri tavalla ja monesta eri tulokulmasta. Hyvin suunniteltu ja toteutettu laadunhallintajärjestelmä tukee organisaation toiminta-ajatuksen ja strategian toteuttamista.
Laadunhallintajärjestelmän tarkoitus ei ole vaikeuttaa organisaation arkea, vaan antaa jatkuvan kehittämisen työkalut laadukkaampaan toimintaan. Laadunhallintajärjestelmän tehtävänä on auttaa ymmärtämään ja kehittämään organisaation toimintaa kokonaisuutena.
Laadunhallintajärjestelmän avulla opiskelijakunta voi kehittää ja arvioida omaa toimintaansa sekä toteuttaa strategiaansa. Lisäksi laadunhallintajärjestelmä auttaa toimijoiden perehdyttämisessä ja tuo jatkuvuutta toimintaan. Laadunhallintajärjestelmä tuo laatutyön osaksi arjen tekemistä ja määrittelee laadun saman sisältöisenä organisaation kaikille toimijoille.
Kehittämistyön tutkimusmenetelmä on soveltuvasti konstruktiivinen tutkimus. Tutkimusaineisto on kerätty havainnoimalla, dokumenttianalyysillä ja SWOT-analyysillä. Havainnoinnin avulla oli mahdollista kerätä monipuolista tietoa käytännön työn ongelmista ja myös tietoa siitä, mitä prosesseja pitäisi kuvata laadunhallintajärjestelmään. Dokumenttianalyysi sisälsi monipuolisen aineiston opiskelijakunnan pöytäkirjoja ja muita toiminnan kannalta oleellisia materiaaleja. Sisäisenä toimijana minulla oli mahdollisuus tutustua myös aineistoon, joka ei muutoin ole julkista. SWOT-analyysin avulla kartoitettiin organisaation lähtötilanne. SWOT-analyysin aineistoa hyödynnettiin myös prosessien määrittelyssä. Opiskelijakunnan kulloisetkin toimijat ovat olleet aktiivisesti mukana vuoropuheluissa ja opinnäytetyöprosessin aikana käyttöön otettujen laatutyökalujen arvioijina.
Kehittämistehtävän tuotoksena syntynyt laadunhallintajärjestelmä on tehty aktiivisessa vuorovaikutuksessa toimeksiantajan kanssa. Laadunhallintajärjestelmään on koottu myös jo olemassa olleita toimintaohjeita ja käytänteitä siten, että niiden yhteys laadunhallintaan on selkiytynyt. Toimeksiantajan kanssa on sovittu, että laadunhallintajärjestelmän toimivuus arvioidaan säännöllisesti ja sen ajantasaisuutta seurataan aktiivisesti.