”Mielipide oli paras”. Maahanmuuttajanuorten demokratiakasvatuskoulutuksen arviointi
Tauriainen, Anne (2019)
Tauriainen, Anne
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904024160
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904024160
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty Plan International Suomi -järjestölle. Työssä arvioidaan maahanmuuttajanuorille suunnatun Muuttajat! -demokratiakasvatushankkeen kahta erilaista Uppopaisto-nimistä koulutusta, millaisia kokemuksia osallistujilla on Uppopaistosta ja mitkä asiat koulutuksessa vaikuttavat osallistujien innostukseen, kiinnostukseen ja tietotason kehitykseen. Lyhyen Uppopaiston tavoite on kohderyhmän innostaminen demokratiakasvatuksen teemojen pariin matalan kynnyksen toiminnalla, tarjota mahdollisuus ajatusten vaihtoon ja keskusteluun, rohkaista ja motivoida mielipiteen ilmaisua sekä vahvistaa kykyä kuunnella toisten mielipiteitä. Pitkän Uppopaiston tavoitteena on lisäksi antaa kohderyhmälle uusia ideoita ja konkretiaa yhteiskunnalliseen toimintaan vierailuiden ja vierailijoiden avulla. Planilla oli tarve arvioida Uppopaistoja sekä verrata lyhyttä ja pitkää, jota kokeiltiin ensimmäistä kertaa syksyllä 2018. Työn tietoperusta liittyy nuorten osallisuuteen ja vaikuttamiseen, demokratiakasvatukseen sekä maahanmuuttajanuorten osallistumisen edistämiseen. Menetelminä arvioinnissa käytettiin osallistuvaa havainnointia ja kyselyä.
Demokratiakasvatus ja kansalaistoiminta liittyvät niin kotoutumiseen, nuorten osallisuuteen kuin järjestö- ja vapaaehtoistoimintaan. Demokratiakasvatus on ajankohtainen aihe monesta syystä. Nuoret äänestävät vanhempia ikäluokkia vähemmän eivätkä ole erityisen kiinnostuneita politiikasta tai yhteiskunnallisesta osallistumisesta. Maahanmuuttajanuoret tarvitsevat erityistä tukea osallisuuden edistämisessä. Vaikka oppilaitoksilla on tärkeä demokratiakasvatuksellinen tehtävä, tarvitaan osallisuuden ja aktiivisen kansalaisuuden edistämiseen muitakin toimijoita, myös koulutusleikkausten takia. Siksi yhteisöpedagogin alan kannalta on tärkeää tuottaa lisää tietoa demokratiakasvatuksen kehittämisestä.
Tutkimustuloksista nousi tarve ilmaista mielipiteitä, keskustella ja osallistua. Tutkimusten mukaan yhteiskunnallinen osallistuminen ja vapaaehtoistyö edistävät kotoutumista ja lisäksi osallistuminen toimintaan, keskusteleminen mielipiteistä ja arvojen pohtiminen ovat tärkeä osa demokratiakasvatusta. Molemmat koulutukset saivat hyvää palautetta. Pitkä Uppopaisto sai kokonaisuudessaan parempaa palautetta kuin lyhyt ja osallistujat pitivät kovasti vierailijasta. Koulutuksessa on monia toimivia harjoitteita, joista osaa kuitenkin tulisi selventää ja kehittää lisää. Koulutuksen sisällöissä on monia hankalia käsitteitä, joita on vaikea ymmärtää. Mielipiteen ilmaisun osaa voisi pidentää ja syventää. Koulutuksen vaikutusten ja onnistumisen kannalta olisi tärkeää ottaa paremmin huomioon ryhmän kielitaito ja eri sisältöjen tarkoituksenmukaisuus osallistujien näkökulmasta.
Pitkä Uppopaisto tarjoaa paremmat mahdollisuudet syventää teemoja ja herättää osallistujien kiinnostus. Ideoiden antaminen yhteiskunnalliseen toimintaan vahvistaa koulutuksen vaikutuksia ja on tärkeää nuorten osallisuuden edistämisen sekä kotoutumisen kannalta. Vierailija auttaa konkretisoimaan käsiteltyjä aiheita. Vierailu sopivassa paikassa, kuten järjestössä, voisi tarjota matalan kynnyksen osallistumismahdollisuuden koulutuksen jälkeen.
Demokratiakasvatus ja kansalaistoiminta liittyvät niin kotoutumiseen, nuorten osallisuuteen kuin järjestö- ja vapaaehtoistoimintaan. Demokratiakasvatus on ajankohtainen aihe monesta syystä. Nuoret äänestävät vanhempia ikäluokkia vähemmän eivätkä ole erityisen kiinnostuneita politiikasta tai yhteiskunnallisesta osallistumisesta. Maahanmuuttajanuoret tarvitsevat erityistä tukea osallisuuden edistämisessä. Vaikka oppilaitoksilla on tärkeä demokratiakasvatuksellinen tehtävä, tarvitaan osallisuuden ja aktiivisen kansalaisuuden edistämiseen muitakin toimijoita, myös koulutusleikkausten takia. Siksi yhteisöpedagogin alan kannalta on tärkeää tuottaa lisää tietoa demokratiakasvatuksen kehittämisestä.
Tutkimustuloksista nousi tarve ilmaista mielipiteitä, keskustella ja osallistua. Tutkimusten mukaan yhteiskunnallinen osallistuminen ja vapaaehtoistyö edistävät kotoutumista ja lisäksi osallistuminen toimintaan, keskusteleminen mielipiteistä ja arvojen pohtiminen ovat tärkeä osa demokratiakasvatusta. Molemmat koulutukset saivat hyvää palautetta. Pitkä Uppopaisto sai kokonaisuudessaan parempaa palautetta kuin lyhyt ja osallistujat pitivät kovasti vierailijasta. Koulutuksessa on monia toimivia harjoitteita, joista osaa kuitenkin tulisi selventää ja kehittää lisää. Koulutuksen sisällöissä on monia hankalia käsitteitä, joita on vaikea ymmärtää. Mielipiteen ilmaisun osaa voisi pidentää ja syventää. Koulutuksen vaikutusten ja onnistumisen kannalta olisi tärkeää ottaa paremmin huomioon ryhmän kielitaito ja eri sisältöjen tarkoituksenmukaisuus osallistujien näkökulmasta.
Pitkä Uppopaisto tarjoaa paremmat mahdollisuudet syventää teemoja ja herättää osallistujien kiinnostus. Ideoiden antaminen yhteiskunnalliseen toimintaan vahvistaa koulutuksen vaikutuksia ja on tärkeää nuorten osallisuuden edistämisen sekä kotoutumisen kannalta. Vierailija auttaa konkretisoimaan käsiteltyjä aiheita. Vierailu sopivassa paikassa, kuten järjestössä, voisi tarjota matalan kynnyksen osallistumismahdollisuuden koulutuksen jälkeen.