Markkinointiviestinnän yhteistyökumppanin valintaperusteet: pirkanmaalaiset yritykset
Kehusmaa, Noora (2019)
Kehusmaa, Noora
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903294018
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903294018
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitä kriteerejä pirkanmaalaiset yritykset suosivat valitessaan yritykselleen markkinointiviestinnän suunnittelutoimistoa ja mistä kanavista markkinointitoimistoja koskevaa tietoa hankitaan mieluiten. Markkinointiviestinnän ala kärsii ajoittain asiakaspulasta, ja siksi opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa, miten markkinointitoimistot voisivat mukauttaa omaa toimintaansa saavuttaakseen uusia asiakkaita, millaisia ominaisuuksia toimiston kannattaa korostaa ja millaisissa tiedonhakukanavissa näkyvyyteen kannattaisi panostaa.
Työn teoriaperustana oli markkinointiviestintään, yritysyhteistyöhön ja asiakkuuksiin liittyvää kirjallisuutta sekä aihetta koskettavia verkkojulkaisuja. Opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, ja tutkimusmenetelmänä käytettiin anonyymina suoritettavaa kyselytutkimusta Webropol-kyselylomakkeella. Tutkimuksen kohderyhmänä oli 382 pirkanmaalaisen yrityksen edustajaa, joista kyselyyn vastasi yhteensä 62. Täten vastausprosentti oli 16.
Kvantitatiivisen tutkimuksen tulokset osoittivat, että tärkeimmiksi tiedonhankintakanaviksi markkinointitoimistoa etsittäessä koettiin työelämän kontaktin suositus sekä Google ja sosiaalinen media. Tapahtumista tietoa ei kartoiteta yhtä mieluusti. Tärkeimmiksi valintakriteereiksi vastaajat kokivat laadukkaat referenssit, henkilöstön sitoutuneisuuden, luovuuden ja hyvän henkilökemian. Paikallisuus, kokemus asiakkaan toimialasta sekä hintataso eivät osoittautuneet yhtä tärkeiksi. Näkyvyys verkossa parantaa markkinointitoimiston mahdollisuuksia tulla valituksi, sillä potentiaaliset asiakkaat etsivät itse aktiivisesti tietoa verkosta. This thesis focuses on investigating the grounds of selecting a marketing associate by the corporations in the Pirkanmaa region. The purpose of the study was also to examine the most popular channels when collecting data of the possible marketing associates.
The industry of marketing communications periodically suffers from the lack of customers. Therefore, this thesis studied how marketing agencies could adapt their own procedures, and what kind of properties and channels should the marketing agencies concentrate on when in need of new customers.
Sources of this thesis include literature and internet publications related to the topic. The data was obtained by a questionnaire survey, which included an anonymous questionnaire. The questionnaire was sent to 382 representatives of the companies in the Pirkanmaa region, of which 62 answered. Thus, the rate of return was sixteen percent.
The study results show that the recommendations of colleagues and fellow workers, Google and social media were considered the most important channels for searching information about marketing agencies. The most important selection criteria were high-class references, the commitment of the agency staff, creativity and good relations between the customer and the agency staff. Localness, experience in the customer’s line of business, and price level were not seen as important selection criteria.
Visibility, especially on the internet, will improve the marketing agency’s chances of being chosen by the potential customers, since the potential customers themselves actively search for information through social media and the internet.
Työn teoriaperustana oli markkinointiviestintään, yritysyhteistyöhön ja asiakkuuksiin liittyvää kirjallisuutta sekä aihetta koskettavia verkkojulkaisuja. Opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, ja tutkimusmenetelmänä käytettiin anonyymina suoritettavaa kyselytutkimusta Webropol-kyselylomakkeella. Tutkimuksen kohderyhmänä oli 382 pirkanmaalaisen yrityksen edustajaa, joista kyselyyn vastasi yhteensä 62. Täten vastausprosentti oli 16.
Kvantitatiivisen tutkimuksen tulokset osoittivat, että tärkeimmiksi tiedonhankintakanaviksi markkinointitoimistoa etsittäessä koettiin työelämän kontaktin suositus sekä Google ja sosiaalinen media. Tapahtumista tietoa ei kartoiteta yhtä mieluusti. Tärkeimmiksi valintakriteereiksi vastaajat kokivat laadukkaat referenssit, henkilöstön sitoutuneisuuden, luovuuden ja hyvän henkilökemian. Paikallisuus, kokemus asiakkaan toimialasta sekä hintataso eivät osoittautuneet yhtä tärkeiksi. Näkyvyys verkossa parantaa markkinointitoimiston mahdollisuuksia tulla valituksi, sillä potentiaaliset asiakkaat etsivät itse aktiivisesti tietoa verkosta.
The industry of marketing communications periodically suffers from the lack of customers. Therefore, this thesis studied how marketing agencies could adapt their own procedures, and what kind of properties and channels should the marketing agencies concentrate on when in need of new customers.
Sources of this thesis include literature and internet publications related to the topic. The data was obtained by a questionnaire survey, which included an anonymous questionnaire. The questionnaire was sent to 382 representatives of the companies in the Pirkanmaa region, of which 62 answered. Thus, the rate of return was sixteen percent.
The study results show that the recommendations of colleagues and fellow workers, Google and social media were considered the most important channels for searching information about marketing agencies. The most important selection criteria were high-class references, the commitment of the agency staff, creativity and good relations between the customer and the agency staff. Localness, experience in the customer’s line of business, and price level were not seen as important selection criteria.
Visibility, especially on the internet, will improve the marketing agency’s chances of being chosen by the potential customers, since the potential customers themselves actively search for information through social media and the internet.