OMAVERO-PALVELUN KÄYTTÖKOKEMUKSET POHJOIS-KARJALAN TILITOIMISTOISSA
Laamanen, Jukka; Näsänen, Sami (2019)
Laamanen, Jukka
Näsänen, Sami
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903273891
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903273891
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia OmaVero-palvelun käytettävyyttä ja toimivuutta sen käyttäjien näkökulmasta. OmaVero-palvelu on saanut paljon kritiikkiä OmaVeron käyttäjiltä mediassa, blogeissa ja foorumeilla. Tutkimusta lähdettiin suorittamaan tämän kritiikin pohjalta.
Kyselyn kohderyhmänä olivat Pohjois-Karjalan alueella toimivien tilitoimistojen kirjanpitäjät. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu digitalisaatiosta, OmaVero-palvelusta, verojen ilmoitusmenettelyn kehityksestä sekä OmaVerossa ilmoitettavien verojen lainsäädännöstä. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, jossa yhdistettiin sekä laadullista että määrällistä tutkimusmenetelmää.
Tutkimustulosten perusteella OmaVero-palvelun käytettävyydessä ja ominaisuuksissa havaittiin kehittämiskohteita, mutta suurin osa tutkimukseen osallistuneista olivat tyytyväisiä uuteen palveluun. Suurin epäkohta palvelun toimivuuden kannalta on tietojen esittämistapa, missä yksittäisten tapahtumien sijaan käytetään yhteenvetoa. Entisessä Verotili-palvelussa tiedot esitettiin selkeästi, tiliotemaisesti ja hyvin yksityiskohtaisesti. Tutkimustuloksista ilmenee myös, että nykyinen OmaVero-palvelu on vaikeaselkoinen usealtakin osin ja käyttäjät toivoisivat tuohon asiaan kehitystä. Kokonaisuudessaan käyttäjät ovat tyytyväisiä digitalisoitumisen tuomiin muutoksiin niiden tuoman reaaliaikaisuuden, helppouden ja nopeuden takia.
Kyselyn kohderyhmänä olivat Pohjois-Karjalan alueella toimivien tilitoimistojen kirjanpitäjät. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu digitalisaatiosta, OmaVero-palvelusta, verojen ilmoitusmenettelyn kehityksestä sekä OmaVerossa ilmoitettavien verojen lainsäädännöstä. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, jossa yhdistettiin sekä laadullista että määrällistä tutkimusmenetelmää.
Tutkimustulosten perusteella OmaVero-palvelun käytettävyydessä ja ominaisuuksissa havaittiin kehittämiskohteita, mutta suurin osa tutkimukseen osallistuneista olivat tyytyväisiä uuteen palveluun. Suurin epäkohta palvelun toimivuuden kannalta on tietojen esittämistapa, missä yksittäisten tapahtumien sijaan käytetään yhteenvetoa. Entisessä Verotili-palvelussa tiedot esitettiin selkeästi, tiliotemaisesti ja hyvin yksityiskohtaisesti. Tutkimustuloksista ilmenee myös, että nykyinen OmaVero-palvelu on vaikeaselkoinen usealtakin osin ja käyttäjät toivoisivat tuohon asiaan kehitystä. Kokonaisuudessaan käyttäjät ovat tyytyväisiä digitalisoitumisen tuomiin muutoksiin niiden tuoman reaaliaikaisuuden, helppouden ja nopeuden takia.