Ensihoitajaopiskelijoiden kokemuksia simulaatio-oppimisesta
Hypén, Emma; Laitinen, Ella (2019)
Hypén, Emma
Laitinen, Ella
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903273848
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903273848
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää ensihoitajaopiskelijoiden kokemuksia omasta
oppimisestaan, kun käytössä on ollut simulaatio-opetusmetodi. Tutkimus toteutettiin
kvantitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen ja aineistonkeruumenetelmänä oli kyselytutkimus. Tavoitteena oli tuottaa laadukas ja luotettava tutkimus, jonka avulla tilaajalle (XAMK) luotiin mahdollisuus kehittää ensihoidon koulutusohjelman simulaatio-opetusmetodia opiskelijoiden kokemuksien perusteella.
Tutkimuksen teoriaosuudessa avattiin käsitteitä simulaatio-opetuksesta, -
ympäristöistä ja -välineistöstä, ensihoidon koulutusohjelmasta sekä aikuisoppimisesta. Simulaatiolla tarkoitetaan todellisuuden jäljittelyä ja simulaatio-opetuksessa sen
tarkoituksena on jäljitellä todellisia kliinisiä toimenpiteitä, anatomisia osamalleja, potilaita tai todellisia tilanteita vastaavia hoitotilanteita. Sen tarkoitus on luoda aidon tuntuinen ympäristö käytännön taitojen harjoittelua varten ilman pelkoa virheistä johtuvasta fyysisestä tai taloudellisesta haitasta.
Verkkokyselylomake tehtiin käyttämällä Webropol-kyselytutkimustyökalua. Kyselytutkimukseen osallistui Kotkan kampukselta kolme ensihoidon koulutusohjelman
ryhmää, jotka sisälsivät noin 80 opiskelijaa. Vastausprosentiksi saatiin enimmillään
70 %. Vastaukset analysoitiin Webropol-työkalun avulla, sekä tutkijoiden omalla sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen mukaan opiskelijat kokivat käytännön harjoittelulla oppivan parhaiten.
Heidän mielestään simulaatio tarjoaa hyvät puitteet oppimiselle, ja epäonnistumisen
tapahtuvan turvallisesti kehittäen heidän ammattitaitoaan. Tutkimuksessa on tuotu
ilmi, että simulaation aikana kaikki oppivat, niin sivusta seuraajat, kuin harjoitukseen
osallistuvat opiskelijat. Simulaatioharjoitusten avulla oppii parhaiten ensihoitajille tärkeitä ei-teknisiä taitoja. Tulosten perusteella opiskelijat olisivat toivoneet enemmän
simulaatioharjoituksia, sekä aikaa harjoitusten läpikäymiseen. Tutkimuksen mukaan
simulaatioharjoitusten ryhmäkoot koettiin liian suuriksi.
oppimisestaan, kun käytössä on ollut simulaatio-opetusmetodi. Tutkimus toteutettiin
kvantitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen ja aineistonkeruumenetelmänä oli kyselytutkimus. Tavoitteena oli tuottaa laadukas ja luotettava tutkimus, jonka avulla tilaajalle (XAMK) luotiin mahdollisuus kehittää ensihoidon koulutusohjelman simulaatio-opetusmetodia opiskelijoiden kokemuksien perusteella.
Tutkimuksen teoriaosuudessa avattiin käsitteitä simulaatio-opetuksesta, -
ympäristöistä ja -välineistöstä, ensihoidon koulutusohjelmasta sekä aikuisoppimisesta. Simulaatiolla tarkoitetaan todellisuuden jäljittelyä ja simulaatio-opetuksessa sen
tarkoituksena on jäljitellä todellisia kliinisiä toimenpiteitä, anatomisia osamalleja, potilaita tai todellisia tilanteita vastaavia hoitotilanteita. Sen tarkoitus on luoda aidon tuntuinen ympäristö käytännön taitojen harjoittelua varten ilman pelkoa virheistä johtuvasta fyysisestä tai taloudellisesta haitasta.
Verkkokyselylomake tehtiin käyttämällä Webropol-kyselytutkimustyökalua. Kyselytutkimukseen osallistui Kotkan kampukselta kolme ensihoidon koulutusohjelman
ryhmää, jotka sisälsivät noin 80 opiskelijaa. Vastausprosentiksi saatiin enimmillään
70 %. Vastaukset analysoitiin Webropol-työkalun avulla, sekä tutkijoiden omalla sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen mukaan opiskelijat kokivat käytännön harjoittelulla oppivan parhaiten.
Heidän mielestään simulaatio tarjoaa hyvät puitteet oppimiselle, ja epäonnistumisen
tapahtuvan turvallisesti kehittäen heidän ammattitaitoaan. Tutkimuksessa on tuotu
ilmi, että simulaation aikana kaikki oppivat, niin sivusta seuraajat, kuin harjoitukseen
osallistuvat opiskelijat. Simulaatioharjoitusten avulla oppii parhaiten ensihoitajille tärkeitä ei-teknisiä taitoja. Tulosten perusteella opiskelijat olisivat toivoneet enemmän
simulaatioharjoituksia, sekä aikaa harjoitusten läpikäymiseen. Tutkimuksen mukaan
simulaatioharjoitusten ryhmäkoot koettiin liian suuriksi.