Lapset puheeksi -menetelmän käytön kehittäminen : Huoltajien ja työntekijöiden kokemuksia sekä kehittämisehdotuksia Iin kunnan alueella
Kurtti, Päivi (2019)
Kurtti, Päivi
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903223620
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903223620
Tiivistelmä
Lapset puheeksi -menetelmä on yksi Toimiva lapsi & perhe -työn menetelmistä, jonka tavoitteena on tukea lasten hyvinvointia ja kehitystä. Sen avulla pyritään ennaltaehkäisemään häiriöitä, kun lapsella on elämässään paineita. Menetelmän käyttöönotto varhaiskasvatuksessa on osa suurempaa kehittämistyötä valtakunnallisesti, maakunnallisesti ja paikallisesti. Taustalla on pitkäaikainen tavoite siirtää palveluiden painopiste erityispalveluista varhaiseen tukeen ja peruspalveluihin. Opinnäytetyön taustalla on varhaisen tukemisen teoreettinen viitekehys.
Osaksi toimintatutkimuksen piirteitä sisältävän kehittämistehtävän tavoitteena oli tuottaa kokemustietoa Lapset puheeksi -menetelmän käytöstä ja hyödyistä varhaiskasvatuksessa Iin kunnan alueella huoltajien ja työntekijöiden näkökulmista. Lisäksi tavoitteena oli saada osallistujilta kehittämisehdotuksia. Aineisto kerättiin syksyllä 2018 huoltajien kyselylomakkeella ja työntekijöiden teemahaastatteluilla.
Tulokset ovat suuntaa-antavia merkkejä Lapset puheeksi -menetelmän käytöstä varhaiskasvatuksessa, eikä niitä voi yleistää. Tulosten perusteella Lapset puheeksi -menetelmästä tiedottaminen ei ole tavoittanut kaikkia huoltajia. Kokemukset hyödyistä liittyivät tiedon jakamiseen ja yhteistyön vahvistumiseen. Työntekijöiden kokemukset Lapset puheeksi -menetelmästä olivat pääosin positiivisia, joista saadut hyödyt olivat moninaisia. Tärkeimmiksi katsottiin tiedon saanti ja ymmärryksen lisääntyminen lapsesta, jonka myötä varhainen tuki voidaan järjestää oikeaan aikaan ja oikealla tavalla. Lisäksi menetelmä koettiin hyväksi varhaisen puuttumisen näkökulmasta. Myös yhteistyön vahvistuminen koettiin hyödyksi. Kehittämisehdotukset liittyivät pääasiassa menetelmästä tiedottamiseen ja sen sisältöön. Tulosten perusteella menetelmän aktiivisempi käyttö vaatii organisaatiossa sitoutumista kaikilla tasoilla.
Le’s talk about children -method is one of the Toimiva lapsi & perhe –work’s methods whose targets are to support the welfare and development of children. With its help, it is attempted to prevent disturbances, when there is pressure in a child’s life. The introduction of the method in the early childhood education is a part of the bigger development work nationally, regionally and locally. In the background, there is a long-time objective to move the focus of services from the special services to early support and basic services. The theoretical frame of reference of early support forms the backgrounds of in the thesis.
The targets of the developing task-which has some similarities with action research- were to produce experience-based information of the use and advantages of Let’s talk about children -method in the early children education in area of the municipality of Ii from parents’ and workers’ points of view. Furthermore, the objective was to get the participants’ development proposals. The material was collected in Autumn of 2018 with the parents’ questionnaire and with the workers’ theme interviews.
The results are suggestive signs of using Let’s talk about children -method in the early childhood education and they cannot be generalized. Based on the results, the informing of the Let’s talk about children -method has not reached all the parents. The experiences of the advantages were connected to the sharing of the information and to the strengthening of the co-operation. The employees’ experiences of the Let’s talk about children -method were mainly positive. Receiving information and increasing the understanding of the child were considered to be the most important benefits, so that the early support can be arranged at the right time and the right way. Furthermore, the method was regarded to be good from the point of view of early intervention. Also, the strengthening of the co-operation was regarded as a benefit. The development proposals were mainly related to informing about the method and its contents. Based on the results, a more active use of the method requires commitment at all levels in the organization.
Osaksi toimintatutkimuksen piirteitä sisältävän kehittämistehtävän tavoitteena oli tuottaa kokemustietoa Lapset puheeksi -menetelmän käytöstä ja hyödyistä varhaiskasvatuksessa Iin kunnan alueella huoltajien ja työntekijöiden näkökulmista. Lisäksi tavoitteena oli saada osallistujilta kehittämisehdotuksia. Aineisto kerättiin syksyllä 2018 huoltajien kyselylomakkeella ja työntekijöiden teemahaastatteluilla.
Tulokset ovat suuntaa-antavia merkkejä Lapset puheeksi -menetelmän käytöstä varhaiskasvatuksessa, eikä niitä voi yleistää. Tulosten perusteella Lapset puheeksi -menetelmästä tiedottaminen ei ole tavoittanut kaikkia huoltajia. Kokemukset hyödyistä liittyivät tiedon jakamiseen ja yhteistyön vahvistumiseen. Työntekijöiden kokemukset Lapset puheeksi -menetelmästä olivat pääosin positiivisia, joista saadut hyödyt olivat moninaisia. Tärkeimmiksi katsottiin tiedon saanti ja ymmärryksen lisääntyminen lapsesta, jonka myötä varhainen tuki voidaan järjestää oikeaan aikaan ja oikealla tavalla. Lisäksi menetelmä koettiin hyväksi varhaisen puuttumisen näkökulmasta. Myös yhteistyön vahvistuminen koettiin hyödyksi. Kehittämisehdotukset liittyivät pääasiassa menetelmästä tiedottamiseen ja sen sisältöön. Tulosten perusteella menetelmän aktiivisempi käyttö vaatii organisaatiossa sitoutumista kaikilla tasoilla.
Le’s talk about children -method is one of the Toimiva lapsi & perhe –work’s methods whose targets are to support the welfare and development of children. With its help, it is attempted to prevent disturbances, when there is pressure in a child’s life. The introduction of the method in the early childhood education is a part of the bigger development work nationally, regionally and locally. In the background, there is a long-time objective to move the focus of services from the special services to early support and basic services. The theoretical frame of reference of early support forms the backgrounds of in the thesis.
The targets of the developing task-which has some similarities with action research- were to produce experience-based information of the use and advantages of Let’s talk about children -method in the early children education in area of the municipality of Ii from parents’ and workers’ points of view. Furthermore, the objective was to get the participants’ development proposals. The material was collected in Autumn of 2018 with the parents’ questionnaire and with the workers’ theme interviews.
The results are suggestive signs of using Let’s talk about children -method in the early childhood education and they cannot be generalized. Based on the results, the informing of the Let’s talk about children -method has not reached all the parents. The experiences of the advantages were connected to the sharing of the information and to the strengthening of the co-operation. The employees’ experiences of the Let’s talk about children -method were mainly positive. Receiving information and increasing the understanding of the child were considered to be the most important benefits, so that the early support can be arranged at the right time and the right way. Furthermore, the method was regarded to be good from the point of view of early intervention. Also, the strengthening of the co-operation was regarded as a benefit. The development proposals were mainly related to informing about the method and its contents. Based on the results, a more active use of the method requires commitment at all levels in the organization.