Arkiliikkeestä tanssiin: Koreografinen matka Doris Humphreyn jalanjäljissä
Patronen, Tanja (2019)
Patronen, Tanja
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903203521
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903203521
Tiivistelmä
Arkiliikkeestä tanssiin on taiteellisen opinnäytetyön raportti, jossa kuvataan teoksen
Neiti Adele Lindbaumin puutarhassa syntyä. Teoksen innoittajana toimivat modernin tanssin
pioneerin, Doris Humphreyn, ajatukset ja etenkin Humphreyn kirja Art of Making Dances
vuodelta 1959, jonka koreografisia metodeja koreografian teossa samalla arvioitiin.
Teoksen liikekieli pohjautui arkiliikkeisiin, joita muokattiin improvisaation ja erilaisten kokeilujen
kautta. Vahvasti paikkasidonnainen teos esitettiin Helsingissä Lillkalvikin puistossa 11. ja
13.10.2018.
Tässä raportissa käydään teoksen tekoprosessin lisäksi läpi Humphreyn ja muiden kirjoittajien
ajatuksia koreografian teosta. Lisäksi kirjoittaja pohtii omia koreografian luomiseen liittyviä
ennakkokäsityksiään sekä arkiliikkeen ja tanssin välistä suhdetta. Myös tanssiteoksen
paikkasidonnaisuutta käsitellään raportissa sekä yleisellä tasolla, että Neiti Adele Lindbaumin
puutarhassa -teoksen kautta. Teoksessa paikka vaikutti muun muassa esityksen
tilankäyttöön, roolitukseen, koreografiaan sekä yleisön asemointiin ja rooliin esityspaikalla.
Neiti Adele Lindbaumin puutarhassa syntyä. Teoksen innoittajana toimivat modernin tanssin
pioneerin, Doris Humphreyn, ajatukset ja etenkin Humphreyn kirja Art of Making Dances
vuodelta 1959, jonka koreografisia metodeja koreografian teossa samalla arvioitiin.
Teoksen liikekieli pohjautui arkiliikkeisiin, joita muokattiin improvisaation ja erilaisten kokeilujen
kautta. Vahvasti paikkasidonnainen teos esitettiin Helsingissä Lillkalvikin puistossa 11. ja
13.10.2018.
Tässä raportissa käydään teoksen tekoprosessin lisäksi läpi Humphreyn ja muiden kirjoittajien
ajatuksia koreografian teosta. Lisäksi kirjoittaja pohtii omia koreografian luomiseen liittyviä
ennakkokäsityksiään sekä arkiliikkeen ja tanssin välistä suhdetta. Myös tanssiteoksen
paikkasidonnaisuutta käsitellään raportissa sekä yleisellä tasolla, että Neiti Adele Lindbaumin
puutarhassa -teoksen kautta. Teoksessa paikka vaikutti muun muassa esityksen
tilankäyttöön, roolitukseen, koreografiaan sekä yleisön asemointiin ja rooliin esityspaikalla.