Tunnetaikuri : lasten tunnetaitojen tukeminen draamakasvatuksen keinoin
Högmander, Sari; Torkkeli, Jari (2019)
Högmander, Sari
Torkkeli, Jari
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903193460
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903193460
Tiivistelmä
Laadukkaasti toteutettu varhaiskasvatus tarjoaa mahdollisuuksia erilaisten tunteiden käsittelyyn ja empatiataitojen harjoitteluun sekä tukee lasten vuorovaikutus- ja ilmaisutaitojen kehittymistä. Opinnäytetyömme tarkoituksena on kehittää ja monipuolistaa sekä omia että työyhteisöjemme pedagogisia työskentelytapoja lasten tunnetaitojen tukemiseksi. Tunnetaitoja tarvitaan erityisesti ihmissuhteiden luomiseen ja ylläpitämiseen sekä sosiaalisten taitojen ja ryhmätyötaitojen kehittymiseen. Tunnetaitoja vahvistamalla tuetaan myös lasten valmiuksia huomioida toisten tarpeita ja asettua toisen asemaan.
Lasten tunnetaitojen tukemista lähestytään opinnäytetyössämme draamakasvatuksen keinoin. Varhaiskasvatuksen draamatyöskentelyssä kasvatus yhdistyy luontevasti leikkiin, joka on lapsille luontainen tapa toimia. Draamakasvatuksessa korostuu erityisesti toiminnan ja kokemisen kautta oppiminen. Siksi erilaiset draamamenetelmät soveltuvat inhimillisten ajatusten ja tunteiden tutkimiseen. Esittämisen ja eläytymisen kautta koetaan tunteita ja opitaan tunnistamaan niitä sekä keskustelemaan niistä.
Opinnäytetyömme tuloksena syntyi viiden toiminnallisen tuokion sarja, jossa sekä tutustutaan draamatyöskentelyyn että tuetaan lasten tunneilmaisua draamakasvatuksen keinoin. Toteutimme suunnitelmiemme mukaiset toimintatuokiot käytännössä Verkanappulat päiväkodin lapsiryhmässä. Arvioimme opinnäytetyössämme draamatuokioidemme soveltuvuutta lasten tunnetaitojen tukemiseen. Draamatyöskentelyä varten koottu ja suunniteltu materiaali jää Verkanappulat päiväkotien käyttöön, jolloin jokainen kasvattaja voi hyödyntää sitä pedagogisena työvälineenä omassa työssään. High-quality early childhood education provides opportunities for handling different feelings and practicing empathy skills. It also supports the development of social skills and articulacy of children. The purpose of our thesis is to develop and diversify the pedagogic working methods of our own, and those of our work communities in supporting the emotional skills of children. Emotional skills are needed especially for the creation and maintenance of human relations as well as for the development of both social and teamwork skills. By strengthening emotional skills, the children's capability to pay attention to the needs of others and to settle in the position of another person are improved as well.
Our thesis utilizes methods of drama education in order to support children’s emotional skills. In the drama activities of the early childhood education, the education combines to play which is a natural way for children to operate. In drama education, learning is emphasised especially through action and experiencing. Therefore, the different drama methods are suitable for examining the human thoughts and feelings. Emotions are experienced, learned to identify and discussed through performing and empathizing.
As a result of this thesis, a series of five functional sessions was created. The objective was to become acquainted with drama activities and to support the emotional skills of the children by using methods of drama education. We executed our plans for the functional drama sessions with the children in Verkanappulat day-care center. In our thesis we also estimate the suitability of our drama sessions for supporting the children´s emotional skills. The material that has been collected and planned for the drama activities will remain in the use of Verkanappulat, enabling every educator to utilise it as a pedagogic tool in their own work.
Lasten tunnetaitojen tukemista lähestytään opinnäytetyössämme draamakasvatuksen keinoin. Varhaiskasvatuksen draamatyöskentelyssä kasvatus yhdistyy luontevasti leikkiin, joka on lapsille luontainen tapa toimia. Draamakasvatuksessa korostuu erityisesti toiminnan ja kokemisen kautta oppiminen. Siksi erilaiset draamamenetelmät soveltuvat inhimillisten ajatusten ja tunteiden tutkimiseen. Esittämisen ja eläytymisen kautta koetaan tunteita ja opitaan tunnistamaan niitä sekä keskustelemaan niistä.
Opinnäytetyömme tuloksena syntyi viiden toiminnallisen tuokion sarja, jossa sekä tutustutaan draamatyöskentelyyn että tuetaan lasten tunneilmaisua draamakasvatuksen keinoin. Toteutimme suunnitelmiemme mukaiset toimintatuokiot käytännössä Verkanappulat päiväkodin lapsiryhmässä. Arvioimme opinnäytetyössämme draamatuokioidemme soveltuvuutta lasten tunnetaitojen tukemiseen. Draamatyöskentelyä varten koottu ja suunniteltu materiaali jää Verkanappulat päiväkotien käyttöön, jolloin jokainen kasvattaja voi hyödyntää sitä pedagogisena työvälineenä omassa työssään.
Our thesis utilizes methods of drama education in order to support children’s emotional skills. In the drama activities of the early childhood education, the education combines to play which is a natural way for children to operate. In drama education, learning is emphasised especially through action and experiencing. Therefore, the different drama methods are suitable for examining the human thoughts and feelings. Emotions are experienced, learned to identify and discussed through performing and empathizing.
As a result of this thesis, a series of five functional sessions was created. The objective was to become acquainted with drama activities and to support the emotional skills of the children by using methods of drama education. We executed our plans for the functional drama sessions with the children in Verkanappulat day-care center. In our thesis we also estimate the suitability of our drama sessions for supporting the children´s emotional skills. The material that has been collected and planned for the drama activities will remain in the use of Verkanappulat, enabling every educator to utilise it as a pedagogic tool in their own work.