PIENI KIMPALE KULTAA - Opas lapsen itsetunnon tukemiseen ja vahvistamiseen varhaiskasvatuksessa
Lukkarinen, Taru; Pylkkänen, Päivi (2019)
Lukkarinen, Taru
Pylkkänen, Päivi
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903143073
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903143073
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli lapsen itsetunnon tukeminen ja vahvistaminen varhaiskasvatuksessa. Työn toimeksiantajana toimi Savonlinnan kaupungin varhaiskasvatuksen alainen Anttolan päiväkoti. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda päiväkodin kasvattajia tietoisiksi siitä, millaisilla keinoilla lapsen itsetuntoa voidaan vahvistaa varhaiskasvatuksessa ja itsetunnon kehitystä voidaan tukea toiminnassa. Tarkoituksena oli tehdä kasvattajille näkyvämmäksi lapsen itsetunnon tukemisen merkitys osana tasapainoista ja elinikäistä kasvua ja kehitystä. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena työnä edeten spiraalimallin mukaisesti. Toiminnallinen osuus koostui ryhmämuotoisesta teemahaastattelusta ja muutamasta toimintatuokiosta päiväkodilla sekä kokoamastamme menetelmäoppaasta. Opas sisältää erilaisia harjoituksia lapsen itsetunnon tukemiseen ja vahvistamiseen. Tuokiot toteutimme 1-5-vuotiaiden lasten
vuorohoitoryhmässä. Opinnäytetyön menetelmällisinä valintoina toimivat teemahaastattelu, osallistamisen menetelmät ja opinnäytetyöpäiväkirja sekä prosessia ohjaavana menetelmänä spiraalimalli. Menetelmäopas on käytännönläheinen. Se tarjoaa helpon ja nopean tavan ottaa sen sisältämiä harjoituksia ja leikkejä päivittäiseen käyttöön osaksi päiväkodin arkea.
vuorohoitoryhmässä. Opinnäytetyön menetelmällisinä valintoina toimivat teemahaastattelu, osallistamisen menetelmät ja opinnäytetyöpäiväkirja sekä prosessia ohjaavana menetelmänä spiraalimalli. Menetelmäopas on käytännönläheinen. Se tarjoaa helpon ja nopean tavan ottaa sen sisältämiä harjoituksia ja leikkejä päivittäiseen käyttöön osaksi päiväkodin arkea.