Maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden kokemuksia opinto-ohjauksesta aikuisten perusopetuksen päättövaiheessa: Case Keuda
Matikainen, Satu (2019)
Matikainen, Satu
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903142965
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903142965
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee aikuisten perusopetuksen päättövaiheen maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden kokemuksia opinto-ohjauksesta Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä Keudassa.
Teoriaosuudessa käsitellään maahanmuuttajuutta, monikulttuurisuutta, maahanmuuttajien koulutustaustaa, oppimisvaikeuksia ja suomen kielen haasteita. Samoin tarkastelussa ovat sekä valtakunnalliset että Keudan oma aikuisten perusopetuksen opetussuunnitelma, maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden opinto-ohjaus sekä Keuda opetuksen järjestäjänä.
Tutkimuksessa kartoitettiin opiskelijoiden kokemuksia päättövaiheen opinto-ohjauksesta yleisesti, ura- ja jatko-opintoihin suunnatusta opinto-ohjauksesta sekä opiskelijoiden tulevaisuuden suunnitelmia työ- ja jatko-opinnoista. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmä oli puolistrukturoitu teemahaastattelu. Haastattelin kuutta opiskelijaa.
Aikuisten perusopetuksen maahanmuuttajataustaiset opiskelijat olivat melko tyytyväisiä saamaansa opinto-ohjaukseen. Opinto-ohjaus koettiin tärkeäksi ja hyödylliseksi varsinkin, kun siihen yhdistyi opettajien oppituntien aikana antama tuki ja ohjaus. Jatkossa henkilökohtaisen ohjauksen saatavuuteen tulee kuitenkin kiinnittää aiempaa enemmän huomiota, samoin kuin työnhakuun liittyvän ohjauksen ajankohtaan ja positiivisen opiskelukokemuksen luomiseen. Vaikka hakeutuminen työelämään ja jatko-opintoihin jännittää, oli kaikilla haastateltavilla kuitenkin suunnitelmia opintojen jatkamisen suhteen. Ammatillinen koulutus näyttäisi houkuttelevimmalta mahdollisuudelta hankkia ammatti ja työ ja sopeutua suomalaiseen yhteiskuntaan.
Teoriaosuudessa käsitellään maahanmuuttajuutta, monikulttuurisuutta, maahanmuuttajien koulutustaustaa, oppimisvaikeuksia ja suomen kielen haasteita. Samoin tarkastelussa ovat sekä valtakunnalliset että Keudan oma aikuisten perusopetuksen opetussuunnitelma, maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden opinto-ohjaus sekä Keuda opetuksen järjestäjänä.
Tutkimuksessa kartoitettiin opiskelijoiden kokemuksia päättövaiheen opinto-ohjauksesta yleisesti, ura- ja jatko-opintoihin suunnatusta opinto-ohjauksesta sekä opiskelijoiden tulevaisuuden suunnitelmia työ- ja jatko-opinnoista. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmä oli puolistrukturoitu teemahaastattelu. Haastattelin kuutta opiskelijaa.
Aikuisten perusopetuksen maahanmuuttajataustaiset opiskelijat olivat melko tyytyväisiä saamaansa opinto-ohjaukseen. Opinto-ohjaus koettiin tärkeäksi ja hyödylliseksi varsinkin, kun siihen yhdistyi opettajien oppituntien aikana antama tuki ja ohjaus. Jatkossa henkilökohtaisen ohjauksen saatavuuteen tulee kuitenkin kiinnittää aiempaa enemmän huomiota, samoin kuin työnhakuun liittyvän ohjauksen ajankohtaan ja positiivisen opiskelukokemuksen luomiseen. Vaikka hakeutuminen työelämään ja jatko-opintoihin jännittää, oli kaikilla haastateltavilla kuitenkin suunnitelmia opintojen jatkamisen suhteen. Ammatillinen koulutus näyttäisi houkuttelevimmalta mahdollisuudelta hankkia ammatti ja työ ja sopeutua suomalaiseen yhteiskuntaan.