Verkkosivujen suunnittelu ja toteutus sisältömarkkinointia sekä hakukoneoptimointia hyödyntäen : toiminnallinen tutkimus Algarven Suomi-Seuralle
Ketola, Emilia (2019)
Ketola, Emilia
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903142957
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903142957
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena on suunnitella ja toteuttaa uudet verkkosivut Algarven Suomi-Seuralle. Algarven Suomi-Seura on portugalilainen rekisteröity yhdistys, joka on voittoa tavoittelematon. Seuralla on vuonna 2015 toteutetut verkkosivut, jotka halutaan uudistaa nykyaikaisemmiksi ja käyttäjäystävällisemmiksi. Uusien verkkosivujen tavoitteena on näyttää uudenaikaisilta ja olla helppokäyttöiset käyttäjälle. Tavoitteena on myös tehdä verkkosivujen ylläpitäminen ja päivitys helpoksi, jotta toimeksiantaja kykenee päivittämään sivustoa tulevaisuudessa. Opinnäytetyön tietoperusta koostuu mm. sisältömarkkinoinnista, hakukoneoptimoinnista, verkkosivujen suunnittelun, rakenteen ja sisällön teorioista. Keskeisessä roolissa ovat eri ominaisuudet, joiden avulla rakennetaan yritykselle toimivat verkkosivut. Lähdeaineistona on käytetty verkkojulkaisuja, painettua tietokirjallisuutta ja benchmarking-arviointia mahdollisimman hyvän lopputuloksen saavuttamiseksi. Lähteisiin tutustumalla selvisi, ettei ole olemassa niin sanottuja yleispäteviä ohjeita hyvälle verkkosivulle, vaan se riippuu sivuston päämäärästä ja käyttäjistä. Pääasiassa hyvän verkkosivun ominaisuuksia ovat responsiivisuus, helppokäyttöisyys, nopeus ja hyvä sisältö. Verkkosivut toteutettiin WordPress-julkaisujärjestelmällä. WordPress valittiin, koska se on maksuton ja sisältää monia ilmaisia lisäosia. Seuran verkkosivukustannukset vähenivät verrattuna aikaisempaan verkkosivujen palvelun tarjoajaan. WordPress valittiin verkkosivuston pohjaksi myös sen helppokäyttöisyyden vuoksi. Verkkosivujen toteutus onnistui tavoitteiden mukaisesti. Lopputuloksena julkaistiin yhdistyksen liiketoimintaa tukevat, hyvännäköiset ja toimivat verkkosivut. Verkkosivusto täyttää toiminnallisilta osiltaan yhdistyksen tarpeet. Lisäksi loin oppaan toimeksiantajalle verkkosivujen päivittämisestä. Jatkotoimenpiteenä tälle työlle voitaisiin luoda sisältömarkkinointisuunnitelma tai asiakastyytyväisyystutkimus verkkosivuista. The aim of this project-based thesis is to plan and create website for Algarven Suomi-Seura. Algarven Suomi-Seura is a nonprofit organisation and registered as a portuguese association. In other words, it is an association for Finns living in Algarve and it organizes events and activies for its members. Company’s previous website was created in 2015, and they wanted to update these pages and make them user-friendly. The aim of the new website is to look modern and be easy for users. Another goal is to make the updating of the website easy for the association so that they can update the website by themselves in the future. The theory section in this thesis discusses content marketing, search engine optimization, creating websites, as well as content and structure of websites. The essential point was to introduce different kinds of elements which could be utilized to build a functional website for the association. The theory section is based on internet sources, relevant literature and benchmarking to develop as good a website as possible. By getting acquainted with the sources made it clear that there are no universal instructions for all websites. Appropriate instructions depend on the objective of the website and users of the website. Mainly a good website is responsive, user-friendly and fast. It also consists of good content. The website here is created with the help of WordPress, a content management system. WordPress was chosen for this project because it is free and it includes many free plugins. Therefore, the expenses decreased compared with the previous provider. WordPress is easy to use and that was nalso one reason for choosing it. The website was created successfully based on the goals. The outcome was a good looking and well working functional website which support operations of the association. The website well fulfils the needs of the association. A guide for updating the website using WordPress was also created. A follow-up work for this thesis could be to create a content marketing plan or a customer satisfaction research.