Imetyskouluttajan antama imetysohjaus lastenneuvolassa äitien kokemana - yksilöllistä palvelua parhaimmillaan
Kivilaakso, Nina (2019)
Kivilaakso, Nina
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903132808
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903132808
Tiivistelmä
Imetysohjaus pidentää tutkitusti imetysaikaa ja täysimetyksen kestoa. Imetysohjaus on olennainen osa raskaus- ja imeväisajan neuvolaseurantaa ja imetysohjauksella tuetaan koko perheen hyvinvointia. Imetys tarjoaa laaja-alaista terveyshyötyä lapselle ja äidille.
Tämä opinnäytetyö selvitti äitien kokemuksia imetyskouluttajan antamasta imetysohjauksesta yksilövastaanotoilla lastenneuvolassa Helsingissä. Helsingin kaupungin neuvola- ja perhetyön imetyskouluttajat antavat imetysohjausta yksilö- ja ryhmävastaanotoilla. Imetyskouluttajan antamaa imetysohjausta ei ole tutkittu Suomessa aiemmin.
Aineisto kerättiin paperisella kyselylomakkeella, joka sisälsi strukturoituja ja puolistrukturoituja kysymyksiä sekä lisäksi avoimia kysymyksiä. Kyselylomake laadittiin aiempien luotettaviksi todettujen mittareiden pohjalta. Joidenkin kysymysten laadinnassa hyödynnettiin aikaisempien tutkimusten tuloksia. Aineiston (n=30) analysointi tapahtui SPSS-ohjelmalla ja induktiivisella sisällönanalyysillä.
Kyselylomakkeeseen vastanneet äidit hakeutuivat imetyskouluttajan vastaanotolle erilaisten tekijöiden perusteella, joita olivat imetys ei onnistu, imuotteeseen liittyvät tekijät, muu imetystuen tarve, maidoneritykseen liittyvät tekijät ja rintojen oireet. Tulosten mukaan äidit kokivat imetyskouluttajan antaman imetysohjauksen sisällöllisesti hyvänä. Annettu imetysohjaus oli tiedollista imetysohjausta, voimaannuttavaa imetysohjausta ja konkreettista imetysohjausta. Imetyskouluttajan antama imetysohjaus vahvisti äitien luottamusta imetyksen onnistumiseen esimerkiksi äitiä voimaannuttamalla, vahvistamalla äidin tunnetta, että imettää voi monella eri tapaa ja myös luomalla toivoa. Kehitysehdotuksina äidit kuvasivat imetysohjausvastaanottojen määrän lisäämistä sekä laajempaa resursointia, mahdollisuuksia vahvistavaa ja tarpeeseen vastaava imetysohjausta, konkreettisen imetysohjauksen mahdollistamista ja imetyskouluttajien ammattitaidon vahvistamista.
Opinnäytetyö on toteutettu yhteistyössä Metropolia ammattikorkeakoulun ja Helsingin kaupungin neuvola- ja perhetyön kanssa.
Tämä opinnäytetyö selvitti äitien kokemuksia imetyskouluttajan antamasta imetysohjauksesta yksilövastaanotoilla lastenneuvolassa Helsingissä. Helsingin kaupungin neuvola- ja perhetyön imetyskouluttajat antavat imetysohjausta yksilö- ja ryhmävastaanotoilla. Imetyskouluttajan antamaa imetysohjausta ei ole tutkittu Suomessa aiemmin.
Aineisto kerättiin paperisella kyselylomakkeella, joka sisälsi strukturoituja ja puolistrukturoituja kysymyksiä sekä lisäksi avoimia kysymyksiä. Kyselylomake laadittiin aiempien luotettaviksi todettujen mittareiden pohjalta. Joidenkin kysymysten laadinnassa hyödynnettiin aikaisempien tutkimusten tuloksia. Aineiston (n=30) analysointi tapahtui SPSS-ohjelmalla ja induktiivisella sisällönanalyysillä.
Kyselylomakkeeseen vastanneet äidit hakeutuivat imetyskouluttajan vastaanotolle erilaisten tekijöiden perusteella, joita olivat imetys ei onnistu, imuotteeseen liittyvät tekijät, muu imetystuen tarve, maidoneritykseen liittyvät tekijät ja rintojen oireet. Tulosten mukaan äidit kokivat imetyskouluttajan antaman imetysohjauksen sisällöllisesti hyvänä. Annettu imetysohjaus oli tiedollista imetysohjausta, voimaannuttavaa imetysohjausta ja konkreettista imetysohjausta. Imetyskouluttajan antama imetysohjaus vahvisti äitien luottamusta imetyksen onnistumiseen esimerkiksi äitiä voimaannuttamalla, vahvistamalla äidin tunnetta, että imettää voi monella eri tapaa ja myös luomalla toivoa. Kehitysehdotuksina äidit kuvasivat imetysohjausvastaanottojen määrän lisäämistä sekä laajempaa resursointia, mahdollisuuksia vahvistavaa ja tarpeeseen vastaava imetysohjausta, konkreettisen imetysohjauksen mahdollistamista ja imetyskouluttajien ammattitaidon vahvistamista.
Opinnäytetyö on toteutettu yhteistyössä Metropolia ammattikorkeakoulun ja Helsingin kaupungin neuvola- ja perhetyön kanssa.