AR-mobiiliopas ja tienvarsien digitaaliset näyttötaulut tapahtuman opastamisessa ja viestinnässä
Moilanen, Janni (2019)
Moilanen, Janni
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903132805
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903132805
Tiivistelmä
Uusien ja modernien teknologioiden yleistyessä erilaisia teknologioita hyödynnetään yhä enemmän esimerkiksi opastamisessa ja viestinnässä. Uuden teknologian hyväksymiseen ja käyttöönottoon vaikuttavat monet eri tekijät, jotka on otettava huomioon suunnitellessa teknologiaa hyödyntävää palvelua tai tuotetta. Teknologian käyttöönoton ja hyväksymisen tutkimiseen ja arviointiin on muun muassa kehitetty erilaisia hyväksymismalleja aiempien teknologioiden käyttöönottoa ja hyväksymistä koskevien tutkimusten pohjalta.
Kesällä 2018 tapahtumissa Turussa kokeiltiin uusia teknologiaa hyödyntäviä opastamisratkaisuja. Seikkisrockissa ja Keskiaikaisilla markkinoilla tapahtuman kävijöitä opastettiin mobiilioppaalla, jossa hyödynnettiin lisättyä todellisuutta. Paavo Nurmi Marathonissa opastamisen ja viestinnän kanavana kokeiltiin tienvarsien digitaalisia näyttötauluja. Opinnäytetyön tavoitteena oli edellä mainittujen kokeilujen kautta arvioida ja tutkia AR-mobiilioppaan ja tienvarsien digitaalisten näyttötaulujen käyttöönottoa ja vaikutusta käyttäjäkokemukseen. Palautteiden avulla laadittiin ratkaisuja ja kehitysideoita opastamisratkaisujen toteuttaneille yrityksille sekä tapahtumien järjestäjille siitä, miten tällaisia teknologioita voisi jatkossa hyödyntää asiakaskokemuksen parantamiseksi. Palautetta AR-mobiilioppaasta kerättiin sovelluksessa toteutetun lyhyen kyselyn avulla ja haastatteluina ja havainnointina paikan päällä tapahtumissa. Mielipiteitä tievarsien digitaalisten näyttötaulujen opasteista kerättiin internetissä toteutetulla kyselyllä sekä haastatteluina tapahtumapäivänä.
Tulosten perusteella opastamisratkaisujen käyttöönotto ei ollut tapahtumissa aktiivista. Teknologiat koettiin vieraiksi ja uusien opastamisratkaisujen saatavuudesta ei oltu tietoisia. AR-mobiilioppaasta tapahtumakävijät pitivät ideana, mutta se ei toiminut niin pienellä alueella kuin Seikkisrockin ja Keskiaikaisten markkinoiden tapahtuma-alueet olivat. Hienosäädön jälkeen käyttäjät uskovat AR-mobiilioppaan toimivan opastamisratkaisuna, jota he voisivat ja ehkä käyttävätkin lisätyn todellisuuden yleistyessä tulevaisuudessa. Tienvarsien digitaaliset näyttötaulut eivät olleet toimiva ratkaisu opastamisessa, koska opasteet näkyivät niin lyhyen ajan näyttötaululla. Näyttötauluja tulee kuitenkin yleisesti tienvarsilla katsottua, joten niissä on potentiaalia hyväksi viestintäkanavaksi, mainoksen ollessa näyttötaululle soveltuva, ts. visuaalinen ja napakka mainos. As new and modern technologies become more common, different technologies are increasingly being used for example in communication and guidance. The acceptance and implementation of new technology is influenced by many different factors that must be considered when designing a service or product that utilizes technology. Various acceptance models have been developed for study and evaluation of technology implementation and acceptance based on the previous studies.
In the summer of 2018 new technology-based guidance solutions were tested at events in Turku. In Seikkisrock and Keskiaikaiset markkinat, visitors to the event were guided through a mobile guide that took advantage of the augmented reality. In Paavo Nurmi Marathon, roadside digital display boards were tested as a channel for the guidance and communication of the event. The aim was to evaluate and investigate the implementation of these guidance solutions and how they impact on user experience. With help of feedback from the users the aim was to give suggestions for companies and event organizers how to use such technologies in the future to improve customer experience. Feedback from the AR Mobile Guide was collected through a short survey conducted in the application and as interviews and observations on the events. Opinions of the guidance on the roadside digital display boards were collected by a survey on the Internet and as interviews on the day of the event.
The results show that the implementation of these guidance solutions was not active at events. The technologies were unfamiliar to visitors and availability of new guidance solutions were not known. The visitors of the Seikkisrock and Keskiaikaset markkinat liked the idea about the AR Mobile Guide but it did not work as hoped in such small areas. After fine adjustment, users believe that AR Mobile Guide is a useful guidance solution that they can use in future. The roadside digital display boards were not an effective guidance solution as the signs were displayed for such a short time. However, users generally view ads from roadside digital display boards, so they have the potential for a good communication channel, when the ad is suitable for the display board, i.e visual and sharp.
Kesällä 2018 tapahtumissa Turussa kokeiltiin uusia teknologiaa hyödyntäviä opastamisratkaisuja. Seikkisrockissa ja Keskiaikaisilla markkinoilla tapahtuman kävijöitä opastettiin mobiilioppaalla, jossa hyödynnettiin lisättyä todellisuutta. Paavo Nurmi Marathonissa opastamisen ja viestinnän kanavana kokeiltiin tienvarsien digitaalisia näyttötauluja. Opinnäytetyön tavoitteena oli edellä mainittujen kokeilujen kautta arvioida ja tutkia AR-mobiilioppaan ja tienvarsien digitaalisten näyttötaulujen käyttöönottoa ja vaikutusta käyttäjäkokemukseen. Palautteiden avulla laadittiin ratkaisuja ja kehitysideoita opastamisratkaisujen toteuttaneille yrityksille sekä tapahtumien järjestäjille siitä, miten tällaisia teknologioita voisi jatkossa hyödyntää asiakaskokemuksen parantamiseksi. Palautetta AR-mobiilioppaasta kerättiin sovelluksessa toteutetun lyhyen kyselyn avulla ja haastatteluina ja havainnointina paikan päällä tapahtumissa. Mielipiteitä tievarsien digitaalisten näyttötaulujen opasteista kerättiin internetissä toteutetulla kyselyllä sekä haastatteluina tapahtumapäivänä.
Tulosten perusteella opastamisratkaisujen käyttöönotto ei ollut tapahtumissa aktiivista. Teknologiat koettiin vieraiksi ja uusien opastamisratkaisujen saatavuudesta ei oltu tietoisia. AR-mobiilioppaasta tapahtumakävijät pitivät ideana, mutta se ei toiminut niin pienellä alueella kuin Seikkisrockin ja Keskiaikaisten markkinoiden tapahtuma-alueet olivat. Hienosäädön jälkeen käyttäjät uskovat AR-mobiilioppaan toimivan opastamisratkaisuna, jota he voisivat ja ehkä käyttävätkin lisätyn todellisuuden yleistyessä tulevaisuudessa. Tienvarsien digitaaliset näyttötaulut eivät olleet toimiva ratkaisu opastamisessa, koska opasteet näkyivät niin lyhyen ajan näyttötaululla. Näyttötauluja tulee kuitenkin yleisesti tienvarsilla katsottua, joten niissä on potentiaalia hyväksi viestintäkanavaksi, mainoksen ollessa näyttötaululle soveltuva, ts. visuaalinen ja napakka mainos.
In the summer of 2018 new technology-based guidance solutions were tested at events in Turku. In Seikkisrock and Keskiaikaiset markkinat, visitors to the event were guided through a mobile guide that took advantage of the augmented reality. In Paavo Nurmi Marathon, roadside digital display boards were tested as a channel for the guidance and communication of the event. The aim was to evaluate and investigate the implementation of these guidance solutions and how they impact on user experience. With help of feedback from the users the aim was to give suggestions for companies and event organizers how to use such technologies in the future to improve customer experience. Feedback from the AR Mobile Guide was collected through a short survey conducted in the application and as interviews and observations on the events. Opinions of the guidance on the roadside digital display boards were collected by a survey on the Internet and as interviews on the day of the event.
The results show that the implementation of these guidance solutions was not active at events. The technologies were unfamiliar to visitors and availability of new guidance solutions were not known. The visitors of the Seikkisrock and Keskiaikaset markkinat liked the idea about the AR Mobile Guide but it did not work as hoped in such small areas. After fine adjustment, users believe that AR Mobile Guide is a useful guidance solution that they can use in future. The roadside digital display boards were not an effective guidance solution as the signs were displayed for such a short time. However, users generally view ads from roadside digital display boards, so they have the potential for a good communication channel, when the ad is suitable for the display board, i.e visual and sharp.