Toimihenkilöiden ja johtoryhmän välinen luottamus : case: WorkPower Oy
Raitanen, Jenni (2019)
Raitanen, Jenni
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903132698
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903132698
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe muodostui toimeksiantajayrityksen tarpeesta tutkia toimihenkilöiden luottamuksen tasoa johtoryhmää kohtaan, johon ei ole yrityksen historian aikana kertaakaan vielä perehdytty. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä johtoryhmän tietoutta luottamuksen nykytilasta sekä siihen mahdollisesti liittyvistä ongelmista. Tutkimustulosten avulla johtoryhmän on mahdollista reagoida esiin nouseviin ongelmakohtiin sekä kehittää yrityksen johtoryhmän ja toimihenkilöiden välistä luottamusta eteenpäin. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, minkälainen luottamuksen taso WorkPower Oy:n toimihenkilöillä on yrityksen johtoa ja samalla omia esimiehiään kohtaan.
Opinnäytetyö rakentuu teoreettisen viitekehyksen sekä tutkimusosuuden ympärille, joiden avulla pyrittiin selvittämään toimihenkilöiden kokemuksiin perustuvia mielipiteitä ja ajatuksia johdon luotettavuudesta ja siihen liittyvistä aihealueista. Tutkimus oli kvantitatiivinen eli määrällinen kokonaistutkimus, jossa aineistonkeruumenetelmänä käytettiin sähköistä kyselylomaketta. Tutkimuksen perusjoukkona toimi kaikki 39 toimeksiantajayrityksen toimihenkilöä. Kyselytutkimuksen ulkopuolelle rajattiin harjoittelijat sekä kyselytutkimuksen kohde eli toimeksiantajayrityksen johtoryhmä, jonka muodostavat yrityksen toimitusjohtaja, talouspäällikkö ja liiketoimintapäällikkö. Kysely suoritettiin anonyyminä verkkokyselynä. Vastausajan puitteissa kyselyyn saatiin vastaus 31:ltä toimihenkilöltä, jolloin vastausprosentiksi muodostui 79,4 %. Kyselystä saatu aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla.
Tutkimustulosten perusteella toimeksiantajayrityksen toimihenkilöt luottavat johtoryhmään ja omaan esimieheensä suhteellisen hyvällä tasolla eikä suuria ongelmia noussut tutkimustuloksista esiin. Tuloksista voidaan kuitenkin huomata, että koko johtoryhmä nauttii paremmasta luottamuksen tasosta kuin pelkästään toimihenkilöiden oma esimies. Kehityskohteina tutkimustuloksista voidaan nostaa esiin asioista riittävästi ja ajoissa tiedottamisen tärkeys, oikeudenmukaisen ja tasapuolisen kohtelun parantaminen sekä palautteen antamisen lisääminen. Toimeksiantajayrityksen olisikin hyvä panostaa laadukkaaseen ja oikeanlaiseen esimiestyöhön, jonka avulla esimerkiksi oikeudenmukaista ja tasapuolista kohtelua saataisiin kehitettyä. Yrityksen käyttöön jää lisäksi tutkimusta varten luotu sähköinen kyselylomake. Samainen tutkimus voitaisiinkin uusia esimerkiksi vuoden kuluttua, jolloin kyettäisiin näkemään, onko kehityskohteiden tilannetta saatu parannettua ja toisaalta, onko hyvällä tasolla olleita osa-alueita kyetty ylläpitämään.
Opinnäytetyö rakentuu teoreettisen viitekehyksen sekä tutkimusosuuden ympärille, joiden avulla pyrittiin selvittämään toimihenkilöiden kokemuksiin perustuvia mielipiteitä ja ajatuksia johdon luotettavuudesta ja siihen liittyvistä aihealueista. Tutkimus oli kvantitatiivinen eli määrällinen kokonaistutkimus, jossa aineistonkeruumenetelmänä käytettiin sähköistä kyselylomaketta. Tutkimuksen perusjoukkona toimi kaikki 39 toimeksiantajayrityksen toimihenkilöä. Kyselytutkimuksen ulkopuolelle rajattiin harjoittelijat sekä kyselytutkimuksen kohde eli toimeksiantajayrityksen johtoryhmä, jonka muodostavat yrityksen toimitusjohtaja, talouspäällikkö ja liiketoimintapäällikkö. Kysely suoritettiin anonyyminä verkkokyselynä. Vastausajan puitteissa kyselyyn saatiin vastaus 31:ltä toimihenkilöltä, jolloin vastausprosentiksi muodostui 79,4 %. Kyselystä saatu aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla.
Tutkimustulosten perusteella toimeksiantajayrityksen toimihenkilöt luottavat johtoryhmään ja omaan esimieheensä suhteellisen hyvällä tasolla eikä suuria ongelmia noussut tutkimustuloksista esiin. Tuloksista voidaan kuitenkin huomata, että koko johtoryhmä nauttii paremmasta luottamuksen tasosta kuin pelkästään toimihenkilöiden oma esimies. Kehityskohteina tutkimustuloksista voidaan nostaa esiin asioista riittävästi ja ajoissa tiedottamisen tärkeys, oikeudenmukaisen ja tasapuolisen kohtelun parantaminen sekä palautteen antamisen lisääminen. Toimeksiantajayrityksen olisikin hyvä panostaa laadukkaaseen ja oikeanlaiseen esimiestyöhön, jonka avulla esimerkiksi oikeudenmukaista ja tasapuolista kohtelua saataisiin kehitettyä. Yrityksen käyttöön jää lisäksi tutkimusta varten luotu sähköinen kyselylomake. Samainen tutkimus voitaisiinkin uusia esimerkiksi vuoden kuluttua, jolloin kyettäisiin näkemään, onko kehityskohteiden tilannetta saatu parannettua ja toisaalta, onko hyvällä tasolla olleita osa-alueita kyetty ylläpitämään.