Psyykkisen ympäristön merkitys perusopetuksen koulussa tunne-elämälleen tukea tarvitsevalle oppilaalle : Systemoitu kirjallisuuskatsaus
Pesonen, Mirjami (2018)
Pesonen, Mirjami
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122122741
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122122741
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli etsiä aikaisemmin julkaistua tutkimusta hyödyntäen tietoa koulun psyykkisen ympäristön merkityksestä tunne-elämälleen tukea tarvitsevalle oppilaalle.Tutkimuksen tavoitteena oli lisätä koulussa työskentelevän monialaisen henkilöstön tietämystä psyykkisen ympäristön merkityksestä oppilaiden toimintakykyyn ja mielenterveyteen.
Tutkimuskysymykset olivat: 1. Mistä osa-alueista koulun psyykkinen ympäristö muodostuu? 2. Mitkä psyykkisen ympäristön osatekijät nousevat koulussa keskeisiksi tunne-elämälleen tukea tarvitsevan oppilaan kannalta? 3. Millaisilla keinoilla voidaan vaikuttaa koulun psyykkiseen
ympäristöön?
Tutkimusmenetelmänä käytettiin systemoitua kirjallisuuskatsausta. Aineistonkeruu toteutettiin syyskuussa 2018. Tiedonhaku toteutettiin käyttäen seuraavia tietokantoja: Academic Search Elite, CINAHL, Cochrane Library, ERIC, PubMed ja Taylor & Francis. Hakutermit muodistettiin PICO –formaattia hyödyntäen. Hakusanoina käytetiin psyykkiseen kouluympäristöön, tunne-elämän tukeen ja oppilaisiin liittyviä englanninkielisiä hakusanoja. Aineiston valintaperusteet määriteltiin sisäänotto- ja poissulkukriteerein. Katsaukseen valikoituneen aineiston laatua arvioitiin käyttäen JBI – ladunarviointikriteerejä. Aineistoon valikoitui 14 tieteellistä tutkimusta ja tutkimusartikkelia vuosilta 2011 – 2017. Aineisto analysoitiin käyttämällä induktiivista sisällönanalyysiä.
Psyykkiseen ympäristöön vaikuttavat tekijät koulussa tiivistyivät seuraaviin kokoaviin luokkiin: Organisaation arvot ja johtaminen, kokonaisvaltainen näkemys oppilaan kasvusta, kehityksestä ja oppimisesta, opettajan ja oppilaan välinen tunnesuhde, ryhmiin kuuluminen ja vertaissuhteet, monialainen yhteistyö perheen kanssa sekä oppilaan oman kokemuksen hyväksyminen.
Johtopäätöksinä voidaan esittää, että tunne-elämälleen tukea tarvitsevien oppilaiden hyvinvointia, mielenterveyttä ja kuntoutumista pystytään tukemaan tuloksellisesti koulun psyykkiseen ympäristöön vaikuttamalla. Psyykkiseen ympäristöön on mahdollista vaikuttaa yhteisen välittämisen periaatteen, organisaation arvojen ja johtamisen, opettajien tunnetaitoosaamisen lisäämisen, sosiaalisten ja tunnetaitojen harjoitteluohjelmien, ammatillisen mielenterveyshenkilöstön hyödyntämisen sekä yksilötasolla totutettavien interventioiden kautta.
Tutkimuskysymykset olivat: 1. Mistä osa-alueista koulun psyykkinen ympäristö muodostuu? 2. Mitkä psyykkisen ympäristön osatekijät nousevat koulussa keskeisiksi tunne-elämälleen tukea tarvitsevan oppilaan kannalta? 3. Millaisilla keinoilla voidaan vaikuttaa koulun psyykkiseen
ympäristöön?
Tutkimusmenetelmänä käytettiin systemoitua kirjallisuuskatsausta. Aineistonkeruu toteutettiin syyskuussa 2018. Tiedonhaku toteutettiin käyttäen seuraavia tietokantoja: Academic Search Elite, CINAHL, Cochrane Library, ERIC, PubMed ja Taylor & Francis. Hakutermit muodistettiin PICO –formaattia hyödyntäen. Hakusanoina käytetiin psyykkiseen kouluympäristöön, tunne-elämän tukeen ja oppilaisiin liittyviä englanninkielisiä hakusanoja. Aineiston valintaperusteet määriteltiin sisäänotto- ja poissulkukriteerein. Katsaukseen valikoituneen aineiston laatua arvioitiin käyttäen JBI – ladunarviointikriteerejä. Aineistoon valikoitui 14 tieteellistä tutkimusta ja tutkimusartikkelia vuosilta 2011 – 2017. Aineisto analysoitiin käyttämällä induktiivista sisällönanalyysiä.
Psyykkiseen ympäristöön vaikuttavat tekijät koulussa tiivistyivät seuraaviin kokoaviin luokkiin: Organisaation arvot ja johtaminen, kokonaisvaltainen näkemys oppilaan kasvusta, kehityksestä ja oppimisesta, opettajan ja oppilaan välinen tunnesuhde, ryhmiin kuuluminen ja vertaissuhteet, monialainen yhteistyö perheen kanssa sekä oppilaan oman kokemuksen hyväksyminen.
Johtopäätöksinä voidaan esittää, että tunne-elämälleen tukea tarvitsevien oppilaiden hyvinvointia, mielenterveyttä ja kuntoutumista pystytään tukemaan tuloksellisesti koulun psyykkiseen ympäristöön vaikuttamalla. Psyykkiseen ympäristöön on mahdollista vaikuttaa yhteisen välittämisen periaatteen, organisaation arvojen ja johtamisen, opettajien tunnetaitoosaamisen lisäämisen, sosiaalisten ja tunnetaitojen harjoitteluohjelmien, ammatillisen mielenterveyshenkilöstön hyödyntämisen sekä yksilötasolla totutettavien interventioiden kautta.