Kontiolahden ampumahiihdon maailmancup 2018 - kävijätutkimus ja kehittämissuunnitelma
Kemppi, Sammy (2018)
Kemppi, Sammy
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120520320
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120520320
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee Kontiolahden ampumahiihdon maailmancupin 2018 osakilpailun markkinatutkimusta, jossa selvitettiin kävijöiden viihtyvyyttä tapahtumassa ja miten tapahtumaa olisi mahdollista kehittää tulevaisuudessa. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin case-tutkimusta, jossa kerättiin laadullista ja määrällistä aineistoa tapahtuman vierailijoista, näytteilleasettajista
ja työntekijöistä. Tutkimusmenetelmän tukena käytettiin lomakehaastattelua, jonka avulla aineisto kerättiin.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käydään läpi markkinoinnin ja tapahtuman järjestämisen oleelliset asiat. Teoriapohjassa tarkastellaan myös digitalisaation sekä sosiaalisen median vaikutusta markkinointiin ja tapahtuman järjestämiseen sekä sitä, miten niitä voidaan hyödyntää tänä päivänä esimerkiksi Facebookin tai Instagramin kautta. Lisäksi opinnäytetyössä kerrotaan tapahtuman järjestämisen oleellisia strategisia ja operatiivisia kysymyksiä, joita tulee ottaa huomioon tapahtumaa järjestäessä.
Case-tutkimuksesta saadun aineiston perusteella tehty tutkimus osoitti tapahtuman olevan erittäin onnistunut. Tapahtuman palvelut ja tuotteet olivat haastateltavien mielestä kiitettävällä tasolla ja tapahtuma sai paljon positiivista palautetta. Kerätyn aineiston ja omien havaintojen perusteella tapahtumasta syntyi monia kehittämisideoita tapahtuman tulevaisuutta varten.
ja työntekijöistä. Tutkimusmenetelmän tukena käytettiin lomakehaastattelua, jonka avulla aineisto kerättiin.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käydään läpi markkinoinnin ja tapahtuman järjestämisen oleelliset asiat. Teoriapohjassa tarkastellaan myös digitalisaation sekä sosiaalisen median vaikutusta markkinointiin ja tapahtuman järjestämiseen sekä sitä, miten niitä voidaan hyödyntää tänä päivänä esimerkiksi Facebookin tai Instagramin kautta. Lisäksi opinnäytetyössä kerrotaan tapahtuman järjestämisen oleellisia strategisia ja operatiivisia kysymyksiä, joita tulee ottaa huomioon tapahtumaa järjestäessä.
Case-tutkimuksesta saadun aineiston perusteella tehty tutkimus osoitti tapahtuman olevan erittäin onnistunut. Tapahtuman palvelut ja tuotteet olivat haastateltavien mielestä kiitettävällä tasolla ja tapahtuma sai paljon positiivista palautetta. Kerätyn aineiston ja omien havaintojen perusteella tapahtumasta syntyi monia kehittämisideoita tapahtuman tulevaisuutta varten.