Tekoäly ja biometriikka neuromarkkinoinnin tutkimusvälineenä
Pesonen, Elisa (2018)
Pesonen, Elisa
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120219472
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120219472
Tiivistelmä
Tiedostamattomien tunteiden havaitseminen on yksi tärkeimmistä voimavaroista markkinoinnin mittaamiseen. Tunteellinen markkinointi kasvattaa tutkitusti myyntiä. Suuri osa tunteista on kuitenkin tiedostamattomia. Opinnäytetyössä on perehdytty menetelmiin, joilla tiedostamattomat tunteet voidaan havaita. Tavoitteena oli selvittää, miten biometriikkaan ja tekoälyyn perustuvat tutkimusvälineet voivat tehostaa markkinoinnin toimivuuden tutkimista. Työ toteutettiin toimeksiantona Haaga-Helia ammattikorkeakoululle.
Työn tietoperustassa käsitellään tiedostamattomien tunteiden vaikutusta markkinointiin, tekoälyn teknologiaa sekä tunteiden havaitsemista biometriikan ja tekoälyn teknologian avulla. Tietoperustassa on esitelty biometriikkaan ja tekoälyyn perustuvia tutkimusvälineitä sekä niiden käyttökohteita. Tietoperustaa seuraa tutkimusosuus, jossa avataan tutkimusvälineiden toimintaa ja niillä saatuja tuloksia. Tuloksien avulla vedettiin johtopäätöksiä tutkimusvälineiden toimivuudesta.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena syksyllä 2018. Aineisto kerättiin Haaga-Helia ammattikorkeakoulun SalesLabissa, jossa hyödynnetään tekoälyä ja biometriikkaa. Tutkimusmateriaalina toimi Haaga-Helia ammattikorkeakoulun kaksi sosiaalisen median julkaisua. Tutkimusvälineet havaitsivat henkilön kokemia tunnereaktioita ja niiden voimakkuuksia esitettyyn materiaaliin. Tutkimus toimi pioneeritutkimuksena SalesLabin ohjelmalla.
Tutkimustulosten mukaan kasvokoodauksella, katseenseurannalla ja ihon galvaanisen reaktion mittauksella saadaan tietoa, jonka avulla voidaan mitata markkinointia. Tutkimus viittaa kasvojen ilmeiden olevan yhteydessä tunnereaktioihin. Tutkimustulokset ja tietoperusta osoittavat markkinointimateriaalin herättävän tunteita. Tutkimusvälineiden avulla voidaan määritellä, mikä sisällöstä toimii parhaiten, mihin tieto tulee sijoittaa ja mikä tieto on tarpeellista.
Työn tietoperustassa käsitellään tiedostamattomien tunteiden vaikutusta markkinointiin, tekoälyn teknologiaa sekä tunteiden havaitsemista biometriikan ja tekoälyn teknologian avulla. Tietoperustassa on esitelty biometriikkaan ja tekoälyyn perustuvia tutkimusvälineitä sekä niiden käyttökohteita. Tietoperustaa seuraa tutkimusosuus, jossa avataan tutkimusvälineiden toimintaa ja niillä saatuja tuloksia. Tuloksien avulla vedettiin johtopäätöksiä tutkimusvälineiden toimivuudesta.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena syksyllä 2018. Aineisto kerättiin Haaga-Helia ammattikorkeakoulun SalesLabissa, jossa hyödynnetään tekoälyä ja biometriikkaa. Tutkimusmateriaalina toimi Haaga-Helia ammattikorkeakoulun kaksi sosiaalisen median julkaisua. Tutkimusvälineet havaitsivat henkilön kokemia tunnereaktioita ja niiden voimakkuuksia esitettyyn materiaaliin. Tutkimus toimi pioneeritutkimuksena SalesLabin ohjelmalla.
Tutkimustulosten mukaan kasvokoodauksella, katseenseurannalla ja ihon galvaanisen reaktion mittauksella saadaan tietoa, jonka avulla voidaan mitata markkinointia. Tutkimus viittaa kasvojen ilmeiden olevan yhteydessä tunnereaktioihin. Tutkimustulokset ja tietoperusta osoittavat markkinointimateriaalin herättävän tunteita. Tutkimusvälineiden avulla voidaan määritellä, mikä sisällöstä toimii parhaiten, mihin tieto tulee sijoittaa ja mikä tieto on tarpeellista.