Reklamaatiomallit ja niiden rakenne
Saari, Jani (2018)
Saari, Jani
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112618169
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112618169
Tiivistelmä
Rakennusurakoihin liittyvien erimielisyyksien ja häiriötilanteiden määrä on kasvanut viime vuosina huomattavasti ja ne vaikuttavat myös hankkeiden etenemiseen ja mahdollisesti kohteen valmistumiseen. Häiriötilanteiden välttäminen tai vähintäänkin vähentäminen on rakennusurakan osapuolien edun mukaista, minkä vuoksi reklamaatioprosessin hallinta on tärkeässä asemassa asian suhteen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli helpottaa työmaan toimihenkilöiden häiriötilanteiden hallin-taa tekemällä valmiita reklamaatio mallipohjia heidän käyttöönsä. Työ on tehty lähinnä pääurakoitsijan näkökulmasta urakka-aikana.
Työssä on käytetty alan ammattikirjallisuutta ja opintomateriaaleja ja teoriaosuus perustuu suurelta osin rakennusurakan yleisiin sopimusehtoihin. Teoriaosuudessa on käsitelty yleisesti rakennusurakkaa, rakennusurakan osapuolia ja heidän velvollisuuksia. Teoriaosuuden perusasiat liittyvät vahvasti asioihin, joista urakan aikana mahdollisesti reklamoidaan. Teoriaosuuden lopussa avataan enemmän reklamointia, reklamointiprosessia ja mitä reklamaatioiden tulisi sisältää.
Opinnäytetyön lopputuloksena laadittiin reklamaatiomallipohjia, jotka tulevat yrityksen pal-velimelle toimihenkilöiden käyttöön.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli helpottaa työmaan toimihenkilöiden häiriötilanteiden hallin-taa tekemällä valmiita reklamaatio mallipohjia heidän käyttöönsä. Työ on tehty lähinnä pääurakoitsijan näkökulmasta urakka-aikana.
Työssä on käytetty alan ammattikirjallisuutta ja opintomateriaaleja ja teoriaosuus perustuu suurelta osin rakennusurakan yleisiin sopimusehtoihin. Teoriaosuudessa on käsitelty yleisesti rakennusurakkaa, rakennusurakan osapuolia ja heidän velvollisuuksia. Teoriaosuuden perusasiat liittyvät vahvasti asioihin, joista urakan aikana mahdollisesti reklamoidaan. Teoriaosuuden lopussa avataan enemmän reklamointia, reklamointiprosessia ja mitä reklamaatioiden tulisi sisältää.
Opinnäytetyön lopputuloksena laadittiin reklamaatiomallipohjia, jotka tulevat yrityksen pal-velimelle toimihenkilöiden käyttöön.