Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti. Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Ehdotuksia opetusohjelman kehittämiseksi haasteellisessa elämäntilanteessa elävien nuorten Taiteesta hyvinvointia -yrittäjyyskoulutuksessa : Naatange Art La kehitysyhteistyöhanke
Holopainen, Mari (2018)
Holopainen, Mari
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018101015868
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018101015868
Tiivistelmä
Naatange Art La -hankkeessa koulutetaan senegalilaisia syrjäytymisuhanalaisia ja/tai huono-osaisia nuoria niin, että he pääsevät syventämään jollakin tavoin aikaisemmin hankkimaansa taidealan osaamista ja oppivat markkinointia ja yrittäjyysaineita työllistääkseen itsensä noin vuoden koulutuksen jälkeen. Naatange Art La on Lasten ja nuorten säätiön kehitysyhteistyöhanke, jonka toimeksiannosta tämä opinnäytetyö käynnistyi.
Opinnäytetyön tavoitteena oli arvioida yrittäjyyden opetusohjelman sopivuutta taidealalle suuntautuville opiskelijoille ja antaa suosituksia opetusohjelman kehittämiseen siten, että se tukisi paremmin nimen-omaan taidealalle suuntautuvien opiskelijoiden ammattitaitoa. Tällä hetkellä koulutuksessa käytetään pääkumppanijärjestön Synapse Centerin jo aikaisemmissa hankkeissa käyttämiä yrittäjyys- ja kansalaiskasvatus -opetusohjelmia, jotka ovat yleisluontoisia, eivät erityisesti taiteilijakoulutukseen suunnattuja. Kun koulutusten kohderyhmänä on haasteellisissa elämäntilanteissa olevat tai olleet nuoret myös kohderyhmä on huomioitava erityisenä. Näkökulmaa ja ideoita opinto-ohjelmien kehittämiseen haettiin benchmarkkaamalla muita taiteilijoille suunnattuja yrittäjyyshankkeita ja haastattelemalla senegalilaisia taiteilijoita, jotka tuntevat taiteilijoiden työllistymisen ja koulutuksen haasteita Senegalissa. Vertailemalla hankkeiden toimintasuunnitelmia, loppuraportteja ja osallistujien palautteita voitiin nostaa kehittämisehdotuksia oppituntisisältöjen niveltämiseksi nimenomaan taide- ja kulttuurialan toimijoihin, teoreettisuuden määrän tarkistamiseksi ja käytännön tekemisen lisäämiseksi. Haastatteluaineisto tuki havaintoja ja tuotti yksityiskohtaisempaa tietoa senegalilaisesta yhteiskunnasta toimintaympäristönä.
Opinnäytetyö hyödyttää pääasiassa toimeksiantajaa, mutta kokoaa myös tietoa taiteilijoiden yrittäjyyskoulutuksista kiinnostuneille.
Aihe on hyvin ajankohtainen ja tarpeellinen, sillä opetusohjelmia ollaan viimeistelemässä. Senegalissa nuoria on väestöstä noin 60% ja työllistyminen on todellinen haaste. Nuorten osuus kasvavasta väestöstä tulee entisestään kasvamaan lähitulevaisuudessa, joten valtion lisäksi tarvitaan erilaisia yksityisiä toimijoita ja kansainvälisiä järjestöjä koulutuksen kentälle.
Opinnäytetyön tavoitteena oli arvioida yrittäjyyden opetusohjelman sopivuutta taidealalle suuntautuville opiskelijoille ja antaa suosituksia opetusohjelman kehittämiseen siten, että se tukisi paremmin nimen-omaan taidealalle suuntautuvien opiskelijoiden ammattitaitoa. Tällä hetkellä koulutuksessa käytetään pääkumppanijärjestön Synapse Centerin jo aikaisemmissa hankkeissa käyttämiä yrittäjyys- ja kansalaiskasvatus -opetusohjelmia, jotka ovat yleisluontoisia, eivät erityisesti taiteilijakoulutukseen suunnattuja. Kun koulutusten kohderyhmänä on haasteellisissa elämäntilanteissa olevat tai olleet nuoret myös kohderyhmä on huomioitava erityisenä. Näkökulmaa ja ideoita opinto-ohjelmien kehittämiseen haettiin benchmarkkaamalla muita taiteilijoille suunnattuja yrittäjyyshankkeita ja haastattelemalla senegalilaisia taiteilijoita, jotka tuntevat taiteilijoiden työllistymisen ja koulutuksen haasteita Senegalissa. Vertailemalla hankkeiden toimintasuunnitelmia, loppuraportteja ja osallistujien palautteita voitiin nostaa kehittämisehdotuksia oppituntisisältöjen niveltämiseksi nimenomaan taide- ja kulttuurialan toimijoihin, teoreettisuuden määrän tarkistamiseksi ja käytännön tekemisen lisäämiseksi. Haastatteluaineisto tuki havaintoja ja tuotti yksityiskohtaisempaa tietoa senegalilaisesta yhteiskunnasta toimintaympäristönä.
Opinnäytetyö hyödyttää pääasiassa toimeksiantajaa, mutta kokoaa myös tietoa taiteilijoiden yrittäjyyskoulutuksista kiinnostuneille.
Aihe on hyvin ajankohtainen ja tarpeellinen, sillä opetusohjelmia ollaan viimeistelemässä. Senegalissa nuoria on väestöstä noin 60% ja työllistyminen on todellinen haaste. Nuorten osuus kasvavasta väestöstä tulee entisestään kasvamaan lähitulevaisuudessa, joten valtion lisäksi tarvitaan erilaisia yksityisiä toimijoita ja kansainvälisiä järjestöjä koulutuksen kentälle.