Huomioimiskäytäntöjen kehittäminen case-yrityksessä : Kartoitus kohdeyritykselle
Närhi, Sari (2018)
Närhi, Sari
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018092615414
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018092615414
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan henkilöstöetuja ja työntekijöiden huomioimiskäytäntöjä osana palkitsemisjärjestelmää sekä niiden merkitystä työntekijän organisaatioon ja työhön sitoutumisessa. Työ toteutettiin suomalaiselle IT-alan keskisuurelle toimeksiantajayritykselle osana yrityksen henkilöstöetujen kehittämistyötä.
Työssä hyödynnettiin palkitsemisen sekä työhön sitoutumisen ja sitouttamisen tietoperustan lisäksi palvelumuotoiluprosessin näkökulmaa. Lisäksi tuotiin esille suomalaisen verotuslainsäädännön ja -käytännön vaikutusta henkilöstöetuihin. Tutkimus on case-tapaustutkimus, joka toteutettiin toiminnallisella otteella hyödyntäen kvalitatiivisen tutkimuksen työtapoja.
Työn tavoitteena oli kartoittaa toimeksiantajayrityksen esimiesten ja työntekijöiden näkemyksiä yrityksessä olevista henkilöstöeduista sekä huomioimis- ja muistamiskäytännöistä. Näkemyksiä kartoitettiin esimieshaastatteluiden ja työntekijöiden työpajojen kautta. Tuloksena syntyi näkemys siitä, millaisia käytännön toimia toimeksiantajayrityksen työntekijät arvostavat ja arvostetaanko nykyisiä toimeksiantajayrityksessä käytössä olevia huomioimisen tapoja.
Toimeksiantajayrityksen henkilöstöetujen ja huomioimiskäytäntöjen nykyinen kokonaisuus koettiin kattavaksi ja hyväksi kokonaisuudeksi etujen osalta. Toisaalta työn rajauksen ulkopuolelle jätetyt palkitsemiseen liittyvät asiat koettiin tärkeiksi eikä henkilöstöeduilla voida korvata palkitsemisen muita osia. Henkilöstöetujen osalta kaivataan ajankohtaista ja relevanttia tietoa eduista, yksilöllisyyden huomioimista sekä jokapäiväiseen elämään vaikuttavia ja sitä helpottavia asioita.
Jatkossa henkilöstöetujen kehittämisen kannalta työn tuloksia pitää arvioida osana suurempaa kokonaisuutta. Etujen kokonaisuuden monipuolisuus ja kattavuus kannattaa säilyttää, mutta yksittäisten etujen tuomaa arvoa yksittäiselle työntekijälle sekä edun kustannustehokkuutta tulisi arvioida ja panostaa etuihin, jotka ovat vaikuttavuudeltaan kustannustehokkaita.
Työssä hyödynnettiin palkitsemisen sekä työhön sitoutumisen ja sitouttamisen tietoperustan lisäksi palvelumuotoiluprosessin näkökulmaa. Lisäksi tuotiin esille suomalaisen verotuslainsäädännön ja -käytännön vaikutusta henkilöstöetuihin. Tutkimus on case-tapaustutkimus, joka toteutettiin toiminnallisella otteella hyödyntäen kvalitatiivisen tutkimuksen työtapoja.
Työn tavoitteena oli kartoittaa toimeksiantajayrityksen esimiesten ja työntekijöiden näkemyksiä yrityksessä olevista henkilöstöeduista sekä huomioimis- ja muistamiskäytännöistä. Näkemyksiä kartoitettiin esimieshaastatteluiden ja työntekijöiden työpajojen kautta. Tuloksena syntyi näkemys siitä, millaisia käytännön toimia toimeksiantajayrityksen työntekijät arvostavat ja arvostetaanko nykyisiä toimeksiantajayrityksessä käytössä olevia huomioimisen tapoja.
Toimeksiantajayrityksen henkilöstöetujen ja huomioimiskäytäntöjen nykyinen kokonaisuus koettiin kattavaksi ja hyväksi kokonaisuudeksi etujen osalta. Toisaalta työn rajauksen ulkopuolelle jätetyt palkitsemiseen liittyvät asiat koettiin tärkeiksi eikä henkilöstöeduilla voida korvata palkitsemisen muita osia. Henkilöstöetujen osalta kaivataan ajankohtaista ja relevanttia tietoa eduista, yksilöllisyyden huomioimista sekä jokapäiväiseen elämään vaikuttavia ja sitä helpottavia asioita.
Jatkossa henkilöstöetujen kehittämisen kannalta työn tuloksia pitää arvioida osana suurempaa kokonaisuutta. Etujen kokonaisuuden monipuolisuus ja kattavuus kannattaa säilyttää, mutta yksittäisten etujen tuomaa arvoa yksittäiselle työntekijälle sekä edun kustannustehokkuutta tulisi arvioida ja panostaa etuihin, jotka ovat vaikuttavuudeltaan kustannustehokkaita.