Esittelykäytöstä poistuvien autojen myyntiprosessi
Muranen, Eppu (2018)
Muranen, Eppu
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018092015264
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018092015264
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli suunnitella ja toteuttaa autoliikkeen esittelyautoille oma myyntiprosessi. Työssä tutkitaan nykyistä esittelyautojen myyntiä. Uuden prosessin tarkoitus on parantaa entisestään esittelykäytöstä poistuvien autojen kannattavaa myyntiä ja pitää varastonkierto toivotulla tasolla. Prosessin tarkoitus on toimia myyjien työkaluna autokaupassa. Aineiston analyysimenetelminä käytetään sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista menetelmää.
Myyntiprosessin suunnittelun apuna on käytetty teoriaa koskien myyntiä ja markkinointia. Teoria toi uutta näkökulmaa myyntiin ja auttoi löytämään kehityskohteita ja uusia asioita, joihin kiinnittää entistä enemmän huomiota. Aineistoa myyntiprosessia varten kerättiin myös kyselyllä ja haastattelulla ja niistä saatujen vastausten pohjalta laadittiin esittelyautojen myyntiin liittyvä prosessi. Kyselyn avulla saatiin automyyjien näkökulmaa esittelyautojen myynnin kehittämiseen. Haastattelu toi taas esimiehen näkemystä esille.
Itse myyntiprosessin laatiminen onnistui hyvin, mutta tämän hyödyt automyynnille tulevat esille vasta pidemmällä aikavälillä mitattuna. Kyselyn vastauksista saatiin muun muassa selville, millaisia varusteita esittelyautoihin kannattaa asentaa, jotta niiden myynti helpottuu. Uuden prosessin myötä jatkossa esimerkiksi autojen internetissä oleviin ilmoituksiin keskitytään entistä tarkemmin. Tarkoituksena on, että esittelyautojen oma myyntiprosessi voidaan ottaa käyttöön yleisesti myös muissa autotalo Hartikaisen toimipisteissä.
Myyntiprosessin suunnittelun apuna on käytetty teoriaa koskien myyntiä ja markkinointia. Teoria toi uutta näkökulmaa myyntiin ja auttoi löytämään kehityskohteita ja uusia asioita, joihin kiinnittää entistä enemmän huomiota. Aineistoa myyntiprosessia varten kerättiin myös kyselyllä ja haastattelulla ja niistä saatujen vastausten pohjalta laadittiin esittelyautojen myyntiin liittyvä prosessi. Kyselyn avulla saatiin automyyjien näkökulmaa esittelyautojen myynnin kehittämiseen. Haastattelu toi taas esimiehen näkemystä esille.
Itse myyntiprosessin laatiminen onnistui hyvin, mutta tämän hyödyt automyynnille tulevat esille vasta pidemmällä aikavälillä mitattuna. Kyselyn vastauksista saatiin muun muassa selville, millaisia varusteita esittelyautoihin kannattaa asentaa, jotta niiden myynti helpottuu. Uuden prosessin myötä jatkossa esimerkiksi autojen internetissä oleviin ilmoituksiin keskitytään entistä tarkemmin. Tarkoituksena on, että esittelyautojen oma myyntiprosessi voidaan ottaa käyttöön yleisesti myös muissa autotalo Hartikaisen toimipisteissä.