Suositus koulutusmalliksi Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän turvallisuusyksikölle. : Digitalisaation hyödyntämiseen tukeva koulutusmalli hoitohenkilökunnalle.
Kaivola, Maria (2018)
Kaivola, Maria
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060913324
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060913324
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin kehittämishankkeena Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän turvallisuusyksikölle. Kehittämishankkeen tarkoituksena oli kartoittaa Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän Lahden kotihoidon näkemyksiä saamistaan turvallisuuteen liittyvistä koulutuksista ja sen pohjalta tavoitteena oli luoda malli, joka palvelisi turvallisuusyksikköä. Kehittämishanke tehtiin triangulaatiota hyödyntäen ja siinä yhdistettiin sekä kvalitatiivisen että kvantitatiivisen menetelmän elementtejä. Päijät-Hämeen kuntayhtymä käynnistyi vuonna 2017 entisen Päijät-Hämeen sosiaali- ja terveysyhtymän tilalle eikä turvallisuusyksiköllä ollut yhtenäistä, valmista koulutusmallia. Toiveissa oli malli, jonka avulla voitaisiin kouluttaa mahdollisimman tehokkaasti koko yhtymän työntekijöitä. Mallin muodostaminen tapahtui kyselyn tulosten ja yhteistyötahon toiveiden perusteella.
Kyselyn tulosten perusteella kotihoidon henkilökunta toivoo turvallisuuteen liittyviä koulutuksia muutaman kerran vuodessa. Sisällöksi toivottiin itsepuolustusta ja koulutusmuodoksi toivottiin työpajaa. Turvallisuusyksikön toiveena oli kouluttaa mahdollisimman monta työntekijää kerralla. Kahden melko erilaisen toiveen yhdistämisen myötä mallista tehtiin sellainen, että sitä on mahdollista
toteuttaa ajatellen kumpaakin vaihtoehtoa.
Kyselyn tulosten perusteella kotihoidon henkilökunta toivoo turvallisuuteen liittyviä koulutuksia muutaman kerran vuodessa. Sisällöksi toivottiin itsepuolustusta ja koulutusmuodoksi toivottiin työpajaa. Turvallisuusyksikön toiveena oli kouluttaa mahdollisimman monta työntekijää kerralla. Kahden melko erilaisen toiveen yhdistämisen myötä mallista tehtiin sellainen, että sitä on mahdollista
toteuttaa ajatellen kumpaakin vaihtoehtoa.