Aloittavan yhteiskunnallisen yrityksen brändin rakentaminen
Hamberg, Joanna (2018)
Hamberg, Joanna
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052810589
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052810589
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toteutustapa on toiminnallinen työ, jonka aiheena on aloittavan yhteiskunnallisen yrityksen brändi-identiteetin luonti. Yrityksen brändi-identiteetin määrittely ja brändin rakentaminen on tärkeää, koska brändi on tiiviissä yhteydessä liiketoiminnan ytimeen. Selkeä brändi-identiteetti auttaa yritystoiminnan strategisessa kehittämisessä ja liiketoiminnan tulevaisuuden haasteiden kohtaamisessa. Liiketoimintaansa aloittavan kohdeyrityksen brändi-identiteetti on toistaiseksi epätarkka, joten brändin selkeä määrittely on tarpeellista.
Työn teoriaosuuden lähteinä on käytetty brändin rakentamista käsittelevää kirjallisuutta, tutkimustuloksia ja ajankohtaisia uutisia. Teoriaosuudessa tutkitaan laajasti brändin rakentamista eri näkökulmista. Brändi-ajattelun historian taustoittaminen johdattaa aiheeseen, jonka jälkeen edetään teoreettisen viitekehyksen kartoittamiseen. Aluksi brändin rakentamisen reunaehdot selvitetään brändianalyysien kautta. Kilpailustrategiaan liittyvät vaihtoehdot listataan ja yrityksen ytimen muovaavat missio, visio ja arvot selvitetään. Työssä tutkitaan visuaalisen identiteetin koostavia tekijöitä: nimi, iskulause, logo, kirjaintyyppi, äänensävy ja värit. Brändiä tutkitaan sekä yhteisöllisestä että yksilöllisestä näkökulmasta, tunnistaen brändin merkitys sekä yhteisöjen rakentajana että yksilöllisyyden ilmaisukeinona. Sosiaalisen median tarjoamat mahdollisuudet brändiyhteisön alustana. Lisäksi brändiä tarkastellaan laajemmassa kontekstissa suhteessa ympäröivään kulttuuriin ja yhteiskuntaan. Tarkastelun kohteena ovat ajankohtaiset yhteiskunnalliset ilmiöt sekä kehitysmaiden ja brändin väliset suhteet.
Teoriatiedon pohjalta kohdeyritykselle laadittiin kirjallinen brändiohjeistus, joka auttaa kiteyttämään liiketoiminnan perimmäisen tarkoituksen. Tuotos on tehty erityisesti yrityksen toiminnan aloittamista varten, mutta se on hyödyllinen myös liiketoiminnan myöhemmissä vaiheissa. Kohdeyrityksen brändiopas on luotu tulevaisuuden kasvun mahdollisuudet huomioiden, jotta oppaalle olisi käyttöä myös yritystoiminnan aloitusvaiheen jälkeen.
Työn teoriaosuuden lähteinä on käytetty brändin rakentamista käsittelevää kirjallisuutta, tutkimustuloksia ja ajankohtaisia uutisia. Teoriaosuudessa tutkitaan laajasti brändin rakentamista eri näkökulmista. Brändi-ajattelun historian taustoittaminen johdattaa aiheeseen, jonka jälkeen edetään teoreettisen viitekehyksen kartoittamiseen. Aluksi brändin rakentamisen reunaehdot selvitetään brändianalyysien kautta. Kilpailustrategiaan liittyvät vaihtoehdot listataan ja yrityksen ytimen muovaavat missio, visio ja arvot selvitetään. Työssä tutkitaan visuaalisen identiteetin koostavia tekijöitä: nimi, iskulause, logo, kirjaintyyppi, äänensävy ja värit. Brändiä tutkitaan sekä yhteisöllisestä että yksilöllisestä näkökulmasta, tunnistaen brändin merkitys sekä yhteisöjen rakentajana että yksilöllisyyden ilmaisukeinona. Sosiaalisen median tarjoamat mahdollisuudet brändiyhteisön alustana. Lisäksi brändiä tarkastellaan laajemmassa kontekstissa suhteessa ympäröivään kulttuuriin ja yhteiskuntaan. Tarkastelun kohteena ovat ajankohtaiset yhteiskunnalliset ilmiöt sekä kehitysmaiden ja brändin väliset suhteet.
Teoriatiedon pohjalta kohdeyritykselle laadittiin kirjallinen brändiohjeistus, joka auttaa kiteyttämään liiketoiminnan perimmäisen tarkoituksen. Tuotos on tehty erityisesti yrityksen toiminnan aloittamista varten, mutta se on hyödyllinen myös liiketoiminnan myöhemmissä vaiheissa. Kohdeyrityksen brändiopas on luotu tulevaisuuden kasvun mahdollisuudet huomioiden, jotta oppaalle olisi käyttöä myös yritystoiminnan aloitusvaiheen jälkeen.