Marketing plan for Leggou Oy : Focus on social media marketing
Pastuhov, Janita (2018)
Pastuhov, Janita
Yrkeshögskolan Arcada
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805229370
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805229370
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, millainen markkinointisuunnitelma voisi olla sopiva uudehkolle verkkokaupalle, Leggoulle. Yritys on perustettu maaliskuussa 2017 tämän opinnäytetyön kirjoittajan toimesta ja verkkokauppa aukesi elokuun lopulla samana vuonna. Leggou maahantuo brasilialaisia urheiluvaatteita naisille ja myy niitä tällä hetkellä ainoastaan yksityishenkilöille (B2C) verkkokaupassaan osoitteessa www.leggou.fi. Koska Leggou on edelleen uudehko yritys, markkinointisuunnitelman tavoitteena on kasvattaa yrityksen ja sen tuotteiden näkyvyyttä ja tunnettavuutta sekä sen myötä myös lisätä myyntiä. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee kahta kokonaisuutta, SWOT-analyysiä ja markkinointimiksiä, jotka ovat Leggoun markkinointisuunnitelman perusta. Kirjallisuuskatsauksen lähteinä on käytetty markkinointiin tai muuhun liiketoimintaan liittyviä kirjoja, verkkosivuja ja artikkeita. Opinnäytetyön kirjoittaja on Legogun perustaja, joten yrityksee liittyvät tiedot ovat suoraan häneltä. Tutkimusta varten ei ole tehty kyselyä tai haastattelua ja aihetta lähestytään kvalitatiivisen tutkimusmenetelmän kautta. Opinnäytetyö avaa Leggoun markkinoinnin perustaa kirjallisuuskatsauksen teoriaan pohjautuen, mutta markkinointisuunntelman pääpaino on sosiaalisessa mediassa (Instagram and Facebook) eikä se käsittele kaikkia Leggoun markkinointiin liittyviä ajatuksia ja toimenpiteitä. Opinnäytetyö on jaetty viiden pääotsikon alle, joista kaksi ensimmäistä käsittelevät valittua tutkimusmenetelmää ja muuta tarpeellista taustatietoa. Kolmas osio on teoreettinen viitekehys, jonka pohjalta neljäs kappale, Leggoun martkkinointisuunnitelma, on tehty. Viimeisenä kappaleena ennen lähdeluetteloa on yhteenveto. Opinnäytetyön liitteenä on Leggoulle rakennettu yksinkertainen toimintasuunnitelma, joka sisältää kaikki tärkeimmät kampanjat ja toimet, joihin Leggou keskittyy vuoden 2018 aikana. Suunnitelma sisältää salassapidettävää aineistoa, minkä vuoksi sitä ei julkaista sähköisen opinnäytetyön yhteydessä.