Vuorovaikutus- ja motivointitaidot osana myynnin esimiestyötä
Lehtinen, Riina (2018)
Lehtinen, Riina
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805178803
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805178803
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on toteutettu ilman toimeksiantajaa kirjoittajan itsensä johtamana prosessina, jonka toteutustapa on laadullinen tutkimus. Opinnäytetyö käsittelee esimiestaitoja keskittyen esimiehen vuorovaikutus- ja motivointitaitoihin. Työn päätavoitteena on löytää keskeisimmät vuorovaikutus- ja motivointitaitoihin liittyvät teemat sekä yleisesti oikeaoppisena pidetyt tiedot ja taidot. Tutkimuksen päätavoitteena on selvittää, eroavatko haastateltavien henkilöiden näkemykset, kokemukset ja menetelmät teoriassa esitetystä.
Teoriaosuuden alkupuoli käsittelee esimiestyötä yleisemmin. Millaisia ovat esimiehen erilaiset roolit, ominaisuudet, sekä mahdolliset haasteet ja miten niistä voi suoriutua. Seuraavaksi käsitellään vuorovaikutustaitoja. Mitä ovat vuorovaikutustaidot, mihin eri osa-alueisiin ne voidaan jakaa sekä nostettu muutamia keskeisimpiä esimiestyössä vaadittavia taitoja laajemmin käsiteltäväksi. Teoriaosuus päättyy esimiehen motivointitaitoihin. Viimeisessä osuudessa on keskitytty siihen, mitkä eri tekijät ja asiat vaikuttavat motivaation syntyyn, millä tavoin esimies onnistuu motivoinnissa, sekä millaista on ylipäätään hyvä motivointi.
Laadullisessa tutkimusosuudessa kirjoittaja haastattelee kuutta eri henkilöä, jotka työskentele-vät esimiestehtävissä, muutamassa alalla toimivassa myyntiorganisaatioissa. Haastattelut on toteutettu teemahaastatteluina. Opinnäytetyön idea syntyi kirjoittajan kiinnostuksesta esimiestyötä kohtaan sekä omiin kokemuksiin siitä, millaisia ongelmia vuorovaikutussuhteessa voi olla, vaikkakin sitä pidetään hyvin itsestään selvänä asiana. Myös kirjoittajan omat kokemukset epäonnistuneesta motivoinnista herättivät mielenkiinnon tutkia aihepiiriä lisää. Kirjoittaja toivoo, että opinnäytetyö tarjoaisi sekä esimiestyöhön tähtääville opiskelijoille, että jo esimiestyötä tekeville henkilöille ajatuksia ja näkemyksiä, sekä herättäisi miettimään vuorovaikutus- ja motivointitaitojen merkitystä omassa työssään menestymisen kannalta.
Teoriaosuuden alkupuoli käsittelee esimiestyötä yleisemmin. Millaisia ovat esimiehen erilaiset roolit, ominaisuudet, sekä mahdolliset haasteet ja miten niistä voi suoriutua. Seuraavaksi käsitellään vuorovaikutustaitoja. Mitä ovat vuorovaikutustaidot, mihin eri osa-alueisiin ne voidaan jakaa sekä nostettu muutamia keskeisimpiä esimiestyössä vaadittavia taitoja laajemmin käsiteltäväksi. Teoriaosuus päättyy esimiehen motivointitaitoihin. Viimeisessä osuudessa on keskitytty siihen, mitkä eri tekijät ja asiat vaikuttavat motivaation syntyyn, millä tavoin esimies onnistuu motivoinnissa, sekä millaista on ylipäätään hyvä motivointi.
Laadullisessa tutkimusosuudessa kirjoittaja haastattelee kuutta eri henkilöä, jotka työskentele-vät esimiestehtävissä, muutamassa alalla toimivassa myyntiorganisaatioissa. Haastattelut on toteutettu teemahaastatteluina. Opinnäytetyön idea syntyi kirjoittajan kiinnostuksesta esimiestyötä kohtaan sekä omiin kokemuksiin siitä, millaisia ongelmia vuorovaikutussuhteessa voi olla, vaikkakin sitä pidetään hyvin itsestään selvänä asiana. Myös kirjoittajan omat kokemukset epäonnistuneesta motivoinnista herättivät mielenkiinnon tutkia aihepiiriä lisää. Kirjoittaja toivoo, että opinnäytetyö tarjoaisi sekä esimiestyöhön tähtääville opiskelijoille, että jo esimiestyötä tekeville henkilöille ajatuksia ja näkemyksiä, sekä herättäisi miettimään vuorovaikutus- ja motivointitaitojen merkitystä omassa työssään menestymisen kannalta.