Tehokkaan toimitusketjun hallinnan elementit ilmailuhuoltoliiketoiminnassa
Hytönen, Atte (2018)
Hytönen, Atte
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805158313
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805158313
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa ja tunnistaa keskeisiä tehokkaan toimitusketjun hallinnan elementtejä ilmailun MRO-toimialan erityispiirteet huomioiden. Opinnäytetyössä keskityttiin tarkastelemaan toimitusketjun hallintaa MRO-palveluntarjoajan näkökulmasta. Tutkimuksen ensisijainen tarkoitus oli palvella toimeksiantajayritystä ja tuottaa tietoa sen omiin kehitystarpeisiin ja päätöksenteon tueksi.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kahdeksaatoista eri ilmailu- ja/tai puolustusteollisuuden yrityksissä työskentelevää henkilöä. Haastattelumenetelmänä oli teemahaastattelu. Teorian pohjalta määriteltiin yhdeksän teemaa, joiden mukaan tutkimusaineistosta esille nousseet havainnot (909 kpl) ensin koodattiin ja ryhmiteltiin. Tämän jälkeen aineistosta muodostettiin kategorioita, joihin havainnot ryhmiteltiin vastauksen sisällön perusteella. Kategorioiden lopulliseksi määräksi muodostui 30 kpl. Oleellisimmista tekijöistä muodostettiin tiivis ja jäsennelty yhteenveto-kuvio.
Keskeisimmiksi tuloksiksi nousivat strategisten näkökulmien huomioimisen merkitys, kokonaisprosessin kehittäminen eri sidosryhmien (toimittajat ja asiakkaat) kanssa, myyntisopi-musten ja palvelumallien vaikutus toimitusketjuun, toimintaympäristön haasteet sekä tiedon ja tietojärjestelmien hajanaisuuteen liittyvät haasteet.
Toimeksiantaja voi hyödyntää tuloksia omaa toimintaa suunnitellessaan ja kohdentaa resursseja sellaisten tunnistettujen toimitusketjun osa-alueiden kehittämiseen, joiden voisi olettaa vaikuttavan eniten toimitusketjun kokonaissuorituskykyyn. Tuloksia on mahdollista hyödyntää myös toimialalla laajemmin.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kahdeksaatoista eri ilmailu- ja/tai puolustusteollisuuden yrityksissä työskentelevää henkilöä. Haastattelumenetelmänä oli teemahaastattelu. Teorian pohjalta määriteltiin yhdeksän teemaa, joiden mukaan tutkimusaineistosta esille nousseet havainnot (909 kpl) ensin koodattiin ja ryhmiteltiin. Tämän jälkeen aineistosta muodostettiin kategorioita, joihin havainnot ryhmiteltiin vastauksen sisällön perusteella. Kategorioiden lopulliseksi määräksi muodostui 30 kpl. Oleellisimmista tekijöistä muodostettiin tiivis ja jäsennelty yhteenveto-kuvio.
Keskeisimmiksi tuloksiksi nousivat strategisten näkökulmien huomioimisen merkitys, kokonaisprosessin kehittäminen eri sidosryhmien (toimittajat ja asiakkaat) kanssa, myyntisopi-musten ja palvelumallien vaikutus toimitusketjuun, toimintaympäristön haasteet sekä tiedon ja tietojärjestelmien hajanaisuuteen liittyvät haasteet.
Toimeksiantaja voi hyödyntää tuloksia omaa toimintaa suunnitellessaan ja kohdentaa resursseja sellaisten tunnistettujen toimitusketjun osa-alueiden kehittämiseen, joiden voisi olettaa vaikuttavan eniten toimitusketjun kokonaissuorituskykyyn. Tuloksia on mahdollista hyödyntää myös toimialalla laajemmin.