Virtuaalisten kohtaamisten markkinointi : case: Someta Duuniin
Sairanen, Saku; Hurskainen, Samuli (2018)
Sairanen, Saku
Hurskainen, Samuli
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805147971
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805147971
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Someta Duuniin – sosiaalinen media työnhaun ja rekrytoimisen apuna hankkeelle. Hankeen avulla pyritään digitalisoimaan korkeakoulujen, opiskelijoiden ja työnantajien välistä kanssakäymistä ja sen kesto on kolme vuotta. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda virtuaalisten kohtaamisten käyttäjäpersoonat, jotka kuvaavat yleisiä opiskelijoiden käyttäjäryhmiä. Näiden käyttäjäpersoonien pohjalta tarkoituksena oli luoda sloganit, jotka vastaavat persoonien tarpeita.
Teoreettinen viitekehys koostui markkinoinnista, joka pitää sisällään eri osa-alueita markkinointiviestinnästä ja segmentoinnista. Palvelumuotoilun teoria käsitteli keskeisiä elementtejä, palvelua asiakkaan silmin ja asiakasprofiileja. Hankkeelle olennaisten virtuaalisten kohtaamisten vuoksi työssä kerrottiin virtuaalisesta asiakaskokemuksesta.
Saadut tulokset hankittiin opiskelijoille järjestettyjen työpajojen avulla. Työpajoja järjestettiin yhteensä kolme kappaletta, jotta saatiin tarvittavat materiaalit käyttäjäpersoonia varten. Sloganien luontiin käytettiin omaa suunnittelua, haastattelua sekä hankkeen jäsenten mielipiteitä. Työpajoissa saatiin luotua yhteensä neljä erilaista käyttäjäpersoonaa, jotka ovat Ville Työpaikanvaihtaja, Pasi Palvelunkokeilija, Anna Vaihto-opiskelija ja Petra Työtön opiskelija. Sloganit suunniteltiin käyttäjäpersoonia ajatellen ja jokaista persoonaa kohden on kaksi erilaista slogania.
Käyttäjäpersoonien avulla hanke pystyy segmentoimaan markkinointia kyseisille käyttäjäryhmille. Persoonia voidaan käyttää palvelun kehittämisen apuvälineenä. Sloganit, jotka persoonia hyödyntäen luotiin, auttavat hanketta tavoittamaan nämä kyseiset käyttäjät. Jatkossa on hyödyllistä selvittää, miten totuudenmukaisia käyttäjäpersoonat ovat ja mitkä niistä ovat yleisimpiä. Sloganeja on syytä tarkastella ajan saatossa ja selvittää, mitkä niistä vetoavat parhaiten kohderyhmiin. Mielenkiinnon herättämiseksi viestinnän elävöittäminen ja visualisointi on hyvä pitää mielessä.
Teoreettinen viitekehys koostui markkinoinnista, joka pitää sisällään eri osa-alueita markkinointiviestinnästä ja segmentoinnista. Palvelumuotoilun teoria käsitteli keskeisiä elementtejä, palvelua asiakkaan silmin ja asiakasprofiileja. Hankkeelle olennaisten virtuaalisten kohtaamisten vuoksi työssä kerrottiin virtuaalisesta asiakaskokemuksesta.
Saadut tulokset hankittiin opiskelijoille järjestettyjen työpajojen avulla. Työpajoja järjestettiin yhteensä kolme kappaletta, jotta saatiin tarvittavat materiaalit käyttäjäpersoonia varten. Sloganien luontiin käytettiin omaa suunnittelua, haastattelua sekä hankkeen jäsenten mielipiteitä. Työpajoissa saatiin luotua yhteensä neljä erilaista käyttäjäpersoonaa, jotka ovat Ville Työpaikanvaihtaja, Pasi Palvelunkokeilija, Anna Vaihto-opiskelija ja Petra Työtön opiskelija. Sloganit suunniteltiin käyttäjäpersoonia ajatellen ja jokaista persoonaa kohden on kaksi erilaista slogania.
Käyttäjäpersoonien avulla hanke pystyy segmentoimaan markkinointia kyseisille käyttäjäryhmille. Persoonia voidaan käyttää palvelun kehittämisen apuvälineenä. Sloganit, jotka persoonia hyödyntäen luotiin, auttavat hanketta tavoittamaan nämä kyseiset käyttäjät. Jatkossa on hyödyllistä selvittää, miten totuudenmukaisia käyttäjäpersoonat ovat ja mitkä niistä ovat yleisimpiä. Sloganeja on syytä tarkastella ajan saatossa ja selvittää, mitkä niistä vetoavat parhaiten kohderyhmiin. Mielenkiinnon herättämiseksi viestinnän elävöittäminen ja visualisointi on hyvä pitää mielessä.